- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
363

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

363 hög- och senrenässansen.

358

arkitektoniska skapandet. »Skönheten är», som han själf säger
i sin bok om byggnadskonsten, »resultatet af de sköna formerna
och af det helas öfverensstämmelse med delarne och delarnes
inbördes, så att byggnaderna äro att jämföra med en fullkomlig,
välbildad kropp, i hvilken en lem anpassar sig en annan, och
alla lemmar äro nödvändiga för sitt ändamål.»

Redan hans första större byggnad, den s. k. Basilikan i
Vicenza visar det gigantiska i anslaget. I staden fanns sedan
gammalt en af arkader omgifven, för sammankomster och
festliga ändamål afsedd byggnad, som råkat i djupaste förfall.
At Palladio uppdrogs 1549 att ombygga densamma. Han omgaf
den med väldiga hallar i tvenne våningar, i hvilka han, vill
man gärna tro, af Colosseummotivet nästan gjort mer än hvad
antiken mäktat. Peiargesimserna, från hvilka bågarna
uppspringa, hvila å ömse sidor halfkolonnen på ett par mindre,
kopplade kolonner.

I sin födelsestad uppförde han dessutom en rad palats,
i hvilka hans stil tog sig ett skarpt accentueradt uttryck.
Fasaderna äro af en slående totaleffekt och ha för senare tider
blifvit klassiska förebilder. Trenne typer återvända. Antingen
ställer han på en rustikvåning en af halfkolonner eller pilastrar
fördelad våning (såsom ju redan hos Bramante eller Giulio Romano
förekommit), t. ex. Pal. Porto och Pal. Marcantonio- Tiene, eller
använde han tvenne ordningar, som i Pal. Barbarano och
Pal. Chieregati, (fig. 274), det senare ett af hans skönaste
verk med luftiga, öppna hallar både i nedre och öfre
våningen och ett slutet öfre midtparti, eller, slutligen, använder
han (kanske under påverkan af Michelangelo) en genomgående
ordning för tvenne våningar som i Pal. Valmarana. I hvilket
fall som helst äro formerna vid för öfrigt enkel bildning
markerade och förstorade. Samma grandiosa karaktär får
gårdsarkitekturen, hvarjämte han äfven sökt nå öfverensstämmelse
mellan den inre rumsanordningen och det yttre.

I Vicenzas omnejd byggde han ett flertal villor, af hvilka
den ryktbaraste är Villa Rotonda (fig. 275) en kvadratisk
byggnad med en rund kupoltäckt sal i midten och å alla fyra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free