- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
364

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

364

hög- och senrenässansen. 358

sidorna en antik gafvel ofvan en fritrappa. För sitt läge i
landskapet på en dominerande höjd synes den som särskildt skapad,
mindre däremot till en för ett längre uppehåll afsedd
människoboning.

Mästarens sista tvenne årtionden tillhöra Venedig, där ett
nytt fält, det kyrkliga, öppnade sig för honom. För munkarna
i .V. Giorgio Maggiore ombyggde och förändrade han deras kloster
och kyrka. Den senare, en treskeppig pelarbasilika med kupol,
ett förlängdt kor och en hufvudordning af halfkolonner, såg
han dock aldrig färdig. Klostret de Ila Carita skulle bli en
efter-härmning af ett antikt boningshus, men fullbordades aldrig.
Emellertid kvarstår en del af klostergården: tvenne arkader i
tegel med marmor- och terrakottadetaljer samt en sluten tredje
våning. Hans förnämsta verk därstädes är likväl kyrkan del
Redentore, enskeppig med kapellrader, tunnhvalf, kupol,
half-kretsformiga korsarmar och ett långt utdraget kor med en
kolonnställning i detsamma. Fasaden, som har halfkolonner
och pilastrar, bärande en antik gafvel, där bakom en attika
(jämför Pantheon), å sidorna halfva gaflar, motsvarande kapellen,
fick liksom mästarens palatsfasader en oerhörd betydelse som
allmängiltigt mönster.

Hans sista verk vardt den Olympiska teatern i Vicenza,
en efterhärmning af en antik teater, ehuru ej under bar himmel.
Från scenens fond, hvars starka utsmyckning icke verkar
palla-diansk, löpa fem gator med intressanta skenperspektiv.

Palladio dog 1580. Han hade då bildat skola; bland hans
närmaste efterföljare finna vi Viscenzo Scamozzi († 1616) och
några andra mästare i öfre Italien, men hans grundsatser gingo
vida, upptogos framför allt af 16- och 1700-talets franska och
engelska arkitekter, till dess den nya, men dock besläktade
riktning inträdde, som vände sig direkt mot minnena från Hellas
svunna skönhetsvärld.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free