- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
365

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

barocken.

3 77

III.

Barocken.

Barockstilen har allt ifrån 1700-talets klassicism lidit under
en tryckande fördom. Den är smakens förfall, urartningens
epok — lyder det universella omdömet. Från den estetiska
synpunkt, ur hvilken all arkitektonisk skönhet måste ligga i
alla delars harmoni till hvarandra och till det hela, ligga i ett
harmoniskt, ja, hvarför ej säga kristalliniskt jämviktsläge, är
naturligtvis hvarje begripande af barocken omöjligt annat än
som en föreställning om stilen som upplösningen, förvirringen
af det en gång harmoniska.

Ur denna synpunkt har barockstilen dömts och dömes allt
fortfarande. »Hvad det I5:de århundradets gotik var för den
medeltida stilen, är barocken för renässansen: förvildningens,
den emanciperade dekorationens epok», förklarar Lübke. Och
vidare »Man söker vid byggnaderna använda alla upptänkliga
perspektiviska medel och förfaller snart i ett manér, som hånar
hvarje sundt organiskt väsen.» Burckhardt, för hvilken
åtminstone något inom stilen finner nåd, yttrar dock:
»Barockbyggnadskonsten talar samma språk som renässansen, men en
förvildad dialekt däraf», samt framhåller, äfven han,
»barockens måleriska grundkänsla, som fordrade en omvexling i
hufvud- och biformer, som aldrig lät förena sig med all
arkitekturs oumbärliga betingelse (den mekaniska sannolikheten)».
Äfven Gurlitt, som inleder sin skildring af den italienska
barockstilen med en teckning af kulturomständigheterna vid
1600-talets början, särskildt af motreformationens energiska
sträfvanden att med alla möjliga medel återgifva katolicismen och
påfvedömet dess världsdominerande ställning, bland hvilka
medel de bildande konsterna och musiken kunde vare
verksamma nog genom sin förmåga att väcka känslostämningar och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free