- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
367

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

barocken.

3 77

Fig. 279. Plan till S. Maria de Monti i Rom.

kommande tider ödesdiger förebild*. Hvarje nydanare, hvarje
utvidgare af det beståendes gränser hotas ju af liknande dorn.

Må vi dock försöka- förstå hans gärning.

Michelangelo införde en ny kompositionsprincip i
arktiektu-ren. Han är alltigenom bildhuggare och öfverflyttar sin
plastiska uppfattning så väl till måleriet som till byggnadskonsten.
De viktigaste urkunderna för barockens uppkomst ligga, som
Schmarsow framhåller, i Mediceernas grafmonument i S.
Lorenzo i Florens. Här, i dessa hvilande jättegestalter af Dagen
och Natten, Morgonen och Aftonen, i hvilkas kroppar den
inre rörelsen mäktigt bryter fram, i dessa idealporträtt af ett
par unga Mediceer, den ene försänkt i grubbel, den andre
energiskt uppblickande, beredd till handling, ligger för första
gången uttryckt den komponeringsprincip, som mästaren allt
sedan följde, betonandet af en rörelseriktning uppåt i förening
med skiljandet af ett nedan och ett ofvan, det förra i vågande
rörelse, oro och strid, det senare i utjämnande lugn och klarhet.
I Sixtinska kapellets kolossala fresk »Yttersta domen»
uppenbarar sig ånyo denna princip och det är den, som äfven leder
mästaren i hans arkitektoniska verk **.

Samtidigt med »Yttersta domens» fullbordande (i54i)var

* »So zeigt sieh Michelangelo völlig subjektiv, schrankenlos, im Aufbau
ein Zertrümmerer, im Wirken ein Verhängnis für die Kunst, der echte
Reprä-sentant des modemen, revolutionierenden Zeitgeistes»(!) klagar ännu i dag en
tysk »modern» konsthistoriker.

" Eget nog träder den äfven emot oss i Rafaels sista verk »Transfigurationen».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0373.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free