- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
370

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

370 barocken.

hela fasaden sammanfattande hufvudordning — ett sedan af
Palladio upptaget motiv —■ å det andra kröner han den
kolossala byggnaden med en mäktig hög kransgesims, hvarigenom
våningarna få något tryckt, lägger en tredje, uppåtsträfvande
våning öfver de romerska gårdshallarne och planerar det aldrig
utförda majestätiska perspektiv, som genom
trädgårdsanläggningar, en brygga o. a. skulle förbinda stadspalatset Farnese
med den på andra sidan Tibern liggande Villa Farnesina.

Sitt mest glänsande arkitektoniska stordåd nedlade han i
Peterskyrkan, vid hvilken han återgick till Bramantes plan,
men förändrade den dock i viss mån. Han koncentrerade planen
mera, sammankomponerade i ännu högre grad rummen (borttog
omgångarne, de många entréerna, småkupolernas sidorum och
hörntornen), hvarjämte han, som jag framhållit, i väsentlig grad
förstärkte byggnadens massa genom tegelstommens omklädnad
med travertin. I rumsbildningen söker han enhetlighet kring
en dominerande riktning; de dunkla sidorummen skola
förbereda på det höga, ljusa kupolrummet,

Som förenligt är med detta, behärskas i det inre de
uppmurade massorna af en enda gigantisk ordning. Kupolcylindern
får härtill en fördelning af pilastrar.

I det yttre fördelas väggarne af en mäktig korintisk
pilasterordning. Mellan pilastrarna sitta två och tre fönsterramar
omvexlande öfver hvarandra; där ofvan höjer sig en attika. A
fasaden hade Michelangelo tänkt sig tio kolonner och i midten
fyra framför stående, bärande en gafvel. Vid tamburen utryckes
dess bärande egenskap och den uppåtsträfvande tendensen
genom framför dess pelare ställda kopplade kolonner med
starkt förkroppadt bjälklag. Och öfver det hela hvälfver sig
sedan kupolen med sin lugna, rena, något eliptiska kontur,
skyhög, i öfvermensklig klarhet öfver allt det lägres strid och oro.

Michelangelo hann fullborda tamburen. Fasaden, som vi
känna genom hans modell vardt aldrig utförd. Kupolen hvälfde
hans lärjunge Giacomo della Porta och de två utförda
bi-kupolerna Vignola.

Ett af hans sista verk var slutligen omdaningen af en sal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free