- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
393

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Renässansen och barocken i det öfriga Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

renässansen och barocken i det öfriga europa. 41 I

Bland de nya byggnaderna börjar nu Louvren i Paris spela
en framträdande roll. Redan Frans I beslöt ersätta det gamla
medeltidsslottet med ett modernt palats. Från 1546 ledde
Pierre Lescot († 1578) byggnadsarbetet. Det slott, som då
planerades, var blott fjärdedelen så stort som det senare
utförda. Det af Lescot fullbordade partiet utgöres af hälften af
den västra och hälften af den södra flygeln och gaf mönstret
för byggnadens fortsättning. Märkligast äro gårdsfasaderna.
A desamma finna vi två kolonnvåningar, den ena med
rund-bågiga, fördjupade fönster, den andra med rätvinkliga dylika,
krönta med omvexlande segmentformade och trekantiga gaflar,
därofvan en skulptursirad attika, dessutom risaliter med
half-runda gaflar och ståtliga paviljonger med kupolartade tak. (Fig.
290.) Vid utsmyckningen har bildhuggaren Jean Goujon
väsentligt medverkat. Dessa fasader ha, trots all italienisering
och klassicism något äkta franskt i sitt kynne.

I närheten byggdes för Katarinas af Medici räkning
Tuil-leriernas palats, som brändes af kommunarderna 1871 —ehuru
visst ej i sitt ursprungliga skick. Byggmästarne voro Philibert
de VOrme och Jean Bullant.

Det hela hade karaktären af en italiensk villaanläggning.
De bottenvåningen fördelande kolonnerna hade af de l’Orme
försetts med fogarne döljande ornamentala band — s. k. »fransk
ordning».

Samme konstnär var upphofsmannen till det för Diana af
Poitiers uppförda dekorationsglada slottet Anet, af hvilket några
rester ses å gården till École des beaux arts i Paris. Jean
Bullants förnämsta verk är det väl bibehållna italienskt
antikiserande slottet Ecouen vid Paris.

Både Bullant och de l’Orme voro liksom flera samtida
italienska arkitekter dessutom lärda teoretiker och skriftställare.

Med Henrik IV:s regering blir den franska arkitekturen
allt torrare och kyligare. Från den föregående tiden ärfvas
byggnadsföretag som Fontainebleau, Louvren, Tuillerierna
m. fl. Tvenne betydande arkitekter äro den åldrige "Jacques
Androuet du Cerceaii och Salomon de Brosse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0399.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free