- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
398

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Renässansen och barocken i det öfriga Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

renässansen och barocken i det öfriga europa. 41 I

Vaux-le- Vicomte (1643—1661) med breddutsträckning,
framspringande flyglar, målerisk gruppering af delarne, en mycket låg
sockel och i midtpartiet en vestibul med trappor å ömse sidor, till
hvilken ansluter sig en oval, genom tvenne våningar gående sal,
en s. k. »salon à 1’italienne», tydligen en inspiration från Pal.
Barberini. Slottets väl bibehållna inre smyckades af ingen mindre
än Lebrun. I Paris uppför han det ena palatset efter det
andra, Hotel Henselin, Hotel Lyonne, (nu förstördt), Hotel
Gruyn, Hotel Lambert de Thorigny m. fl., i hvilka tidens
dekorationskonstnärer visa sitt mästerskap.

Dessa adelshotell i städerna få en särskild typ. Man
skiljer mellan en hufvudgård (cour d honneur) och en
ekonomigård, (cour basse), som vanligen lägges vid sidan, men gårdar
och byggnader bildande ett gemensamt helt.

Hufvudgården omfattas af de långt framspringande
flyg-larne och afskiljes från gatan genom en mur (sällan ett
fasad-parti). Den utbildas enkelt och förnämligt, men först baksidan
af »corps de logis», som här träder i förbindelse med en
trädgårdsanläggning, får en rikare utsmyckning. Palatset drar sig
förnämt och reserveradt tillbaka och utvecklar sin prakt och
elegans i det inre och å trädgårdsfasaden: en värdig, kylig
enkelhet i det yttre, ståt- och elegansutveckling i det inre —
det blir den regel, som äfven framtiden långt in i våra dagar
skulle följa vid det förnämare boningshuset.

Leveau och hans lärjunge Dorbay blefvo en tid anlitade
vid alla större uppgifter. De fortsatte Louvreslottet,
Tuilerierna, byggde Mazarins uppfostringsanstalt Collège Mazarin
(nu Institute de France) med dess barockförebilder följande
kupolkyrka i frontpartiet.

Leveau är det slutligen, som ledde ombyggnaden af
Versailles, ursprungligen ett Ludvig XIII:s jaktslott, samt af
kyrkan S. Sulpice, hvars berömda fasad dock ej härrör från
honom, utan är ett verk af Servandoni från år 1733.

Barockens ledande andar bli emellertid snart allt mer
kända och uppskattade i Frankrike. Guarini kallas 1662 till
arkitekt för theatinerkyrkan S:te Änne i Paris; han hinner dock

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free