- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
403

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Renässansen och barocken i det öfriga Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

renässansen och barocken i det öfriga europa. 41 I

garna. Kanske vi rättare skulle uttrycka det så, att han under
påverkan såväl från klassicismen som från den äldre nationella
arkitekturen förvandlade den italienska barocken till en franskt
förfinad stil, som blir den naturliga utgångspunkten för den
riktning, som sedan följde och som benämnes »style Louis
XV» eller rokoko.

Hardouin-Mansart var son till en kabinettsmålare Hardouin
vid det kungliga hofvet och till Francois Mansarts syster. Han
vardt tidens inflytelserikaste arkitekt, Versailles’ fullbordare och
öfverintendent »öfver de kungliga slotten, trädgårdarne och
manufakturerna».

I sina slottsanläggningar, i sina komponeringar af gator,
torg och öppna platser (t. ëx. Place des Victoires eller
Vendome-platsen i Paris) följer han Berninis grundsatser.

Versailles vardt en breddbyggnad af oerhörd utsträckning och
blef förebild för många andra slott som Nymfenburg, Schlessheim,
Schönbrunn m. fl. Vid midten af 1670-talet började arbetet och
var ej afslutadt vid Mansart död. Leveaus i flyglar med mellan
liggande terrass fördelade trädgårdsfasad förvandlades till en sluten
byggnad. Här lades ofvan Ludvig XIII:s galleri det ryktbara
»Galerie des glaces». Den kolossala mycket entoniga fasaden
med sitt framskjutna midtparti har en bottenvåning i rustik
med till dörrar förvandlade fönster, en i väldiga rundbågsfönster,
omgifna af okannelerade pilastrar eller halfkolonner upplöst
hufvudvåning, däröfver en halfvåning med rätvinkliga fönster
och korintiska pilastrar och som afslutning en balustrad. Af
Mansart dels fullbordades, dels nyanordnades dessa framsidans
båda gårdar, som bilda anläggningens kärnpunkt »le cour
mar-bre» och »le cour royale» och utfördes de väldiga med gårdar
försedda yttre flygelbyggnaderna, af hvilka den norra bl. a.
hyser slottskapellet och teatern, den södra på 1800-talet
omdanades till ett kejsardömets segrar förhärligande galleri.
Konstnären har äfven varit verksam vid inredningen, framför allt af
konungens våning, »appartements du roi». Lebrun, som
dekorerade de ofvannämnda festsalarne, torde varit honom behjälplig
vid »spegelgalleriet» och den 1750 förstörda stora trappan, »esca-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0409.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free