- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
408

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Renässansen och barocken i det öfriga Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RENÄSSANSEN OCH BAROCKEN I DET ÖFRIGA EUROPA. 41 I

riktning, skola vi träffa nationella stilrörelser, i hvilka genom
blandningen med traditionella och antik-italienska element, verk
af både originalitet och skönhet kunna uppstå.

NEDERLÄNDERNA, TYSKLAND och
SKANDINAVIEN. Det kan ej förnekas, att dessa länder förete en viss
likhet i upptagandet och bearbetandet af renässansformerna.
Dessa komma dels direkt från Italien, dels öfver Frankrike.
I träsnitt och kopparstick, i målningar och skulpturer
uppenbara de sig först. Därifrån hemta dem i ej ringa grad tidens
ornamenttecknare, dekoratörer och arkitekter.

Men konstlandet i södern vardt med tiden en verklig
högskola, dit från de nordiska länderna gick en oafbruten ström
af konstnärer, som efter återkomsten hem efter bästa förmåga
sökte omdana fosterlandets konst efter italienska mönster. Det
är mest målare och skulptörer, som göra vandringen öfver
Alperna, i mindre utsträckning arkitekter. Slutligen gingo äfven
italienare till norden. Man vet, att dylika utfört byggnader i
södra Tyskland t. ex., men t. o. m. ända upp i Sverige finner
man prof på deras verksamhet.

Den tidiga franska renässansen är en parallell till den
germanska renässansen, men under det den förra framter en
stadigt fortgående inre utveckling, kan man näppeligen påstå detta
om den senare. I det konstruktiva kvarblir den på medeltida
ståndpunkt. Det är blott undantagsvis vi där möta italienska
principer. Det dekorativa är det hufvudsakliga. På portaler,
gafiar, hängtorn o. a. nedlägger man hela sin
uppfinningsförmåga, liksom öfver hufvud taget att utfinna nya originella
ornament. De öfverkomna renässansornamenten behandlade
man nämligen pä det mest själfständiga sätt, blandade dem
med gotiska eller komponerade nya.

Några verkliga arkitekter träffar man ytterst sällan. Det
förefaller, som om man ansett byggnadskonsten blott vara ett fantasi-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0414.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free