Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Renässansen och barocken i det öfriga Europa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
RENÄSSANSEN OCH BAROCKEN I DET ÖFRIGA EUROPA. 41 I
Fig. 317. Paradsängkammaren å Drottningholms slott.
Ombyggnaden af det Kimgliga slottet blir här snart den
konstnärliga verksamhetens centralhärd. Projektet till det nya
slottet torde framgått genom samverkan genom flere
konstnärer, hvarvid särskildt böra nämnas ett par i Berlin verksamma
italienare Giovanni Maria och Francesco Baratta. Den
berömde bildhuggaren Andreas Schlüter († 1714) är icke slottets
förste upphofsman. Han erhöll från 1699 ledningen af
byggnadsarbetet och till honom återgår bl. a. den inre gården med
byggnaderna däromkring, genom dess å midt partierna befintliga
jättekolonner med det förkroppade bjälklaget erinrande om ett
romerskt kejsarforum. Schlüters medtäflare och motståndare
Johan Fredrik Eosajider von Göthe, som bl. a. medverkat vid
Char-lottenburgs slott, lyckades 1708 uttränga honom som ledare vid
den berlinska slottsbyggnaden.
Stadsslottet i Potsdam är slutligen resultatet af flere
arkitekters verksamhet under olika tider, såsom Broebes’, Nehrings,.
de Bodts och senare v. Knobelsdorfs.
I det under de polska konungarna så lefnadsglada,
njut-ningslystna Dresden intog en tid Matthäus Daniel Pöppelmann
(† 1736) en ledande ställning. Från honom härrör t. ex. det
ryktbara, år 1711 begynta Z-winger, som komponerades som
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>