- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
457

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokokon och nyantiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

457 ROKOKON OCH NYANTIKEN.



Rokokon fick snart vika för en stilfas, som i Frankrike
fått namnet »style Louis XVI», i Tyskland »Zopf», i Sverige
gustaviansk stil. Vid sin uppkomst benämndes den »le goüt
antique». Och jämsides når den klassicistiska stilen i
ytter-arkitekturen ett nytt uppsving, som skulle höja den till rangen
af enväldig tidsstil.

Hvad är då orsaken till denna scenförändring?
Klassicismen hade, som vi sett, af barocken aldrig kunnat besegras.

Midt under rokokons mest glänsande æra, byggas i dess
anda monumentala verk som t. ex. (1732) den berömda fasaden
till 5". Sulpice i Paris af Servandoni († 1766) — en bred
kolonnhall i tvenne våningar och med ett par antikiserande torn.

Som för tiden betecknande har redan framhållits dess
längtan till natur och enkelhet. T. o. m. då markisinnan de
Pompadour i sina salonger lekte med parfymerade lam och
sidenklädda herdar, låg dock i detta pastorala nöje en blick
mot något man önskade äga. Och mot århundradets midt
ljuda rösterna allt starkare. »Det nuvarande är förkonstladt,
olidligt. Må vi vända tillbaka till naturen själf, må de af
samhället förstörda människorna dricka ur denna hälsans och
för-yngringens källa!» Men de voro för mycket kulturvarelser för
att denna önskan, allrahälst så radikalt som Rousseau hade
framställt den, kunde uppfyllas, ja, icke ens poesiens och
målarkonstens faktiskt förefintliga realistiska strömningar skulle svälla
ut till någon tidsflod. Här tränger något hejdande och hämmande
i vägen — antiken. Äfven i denna såg man nämligen en
räddning. Där fanns åtminstone »enkelhet och sanning».

Och vi finna nu det märkliga faktum, att en ny renässans
börjar spira upp i Europa, en renässans, som vänder sina
blickar ej endast mot Italien, utan ock mot Hellas, landet
därbakom i öster, som, lämnadt i barbariska händer, varit så
godt som okändt. Denna riktning, nyklassicismen eller
nyantiken, har sina rötter djupt i 1700-talet, når sin höjdpunkt
under 1800-talets början och förtonar småningom under nämnda
århundrades lopp.

Det är vissa afsiktliga och oafsiktliga omständigheter, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0463.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free