- Project Runeberg -  Studier i Vasatidens konst och andra nordiska renässansstudier /
142

(1920) [MARC] Author: August Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jever och Kalmar. Med en exkurs över det nederländska dekorationssättets utveckling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

142

HH ocli PH, i vilken förra signatur vi med Elirenberg
antagligen se Floris lärjunge Henrik Hagart. Den
senare signaturen (PH) uppträder nu även på vårt
renässans talc, en omständighet, som i förening med det ovan
anförda om dess uppkomsttid, på det närmaste
sammanknyter det med Edo-Wimken-monumentet.

Men i vilket förhållande stå dessa verk samt det
praktfulla gravkorsskranket i Emden till Jakob Colyn?
Hedicke anser takets komposition stamma från Colyn
själv eller från en honom jämbördig lärjunge, som då
vore mäster P. H. Gravmonumentets sarkofag vore ett
arbete av Floris lärjunge H. H. ocli dess hallbyggnad
en dels av en lokal träsnidare eller snickare, dels av
Colyn-lärjungen P. H. utförd prestation.

Emellertid kan man, så vitt jag kan finna, såsom
säkert endast antaga, att verken i Emden och Jever
tillhöra den nordnederländska, grotteskstilen omhuldande
konsten med det tillägget, att en bekant Floris’sk
sarkofagtyp synbarligen influerat Edo Wimkens av en
mäster Cornelis’ lärjunge Henrik Hagart utförda
gravvård, vidare att de stå i något närmare, ännu ej
uppklarat sammanhang, yttrande sig i delvis samma
ornamentmönster, ganska förklarligt för övrigt med tanke
på dessa ostfriesiska städers nära grannskap till
varandra.

Men å andra sidan stå blott som hypotetiska, om
även ej alldeles osannolikt klingande påståenden, att den
mäster P. H., som signerat hallbyggnaden och taket
vore en lärjunge av Jakob Colyn (eller att t. o. m. denne
själv skulle komponerat det senare), samt att det
ståtliga gravkorsskranket i Emden härrörde från en
mästare ur Colynkretsen, ja, t. o. m. vore värdigt Colyn
själv. Med vår ännu så länge rätt osäkra kännedom om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:38:54 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrvasa/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free