- Project Runeberg -  Studier i Vasatidens konst och andra nordiska renässansstudier /
194

(1920) [MARC] Author: August Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Halmstads slott och dess byggmästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sid.

terande lön å 1201 daler så väl på "Glückstadt
Beställning" som på "Langholms Afregning", vilket av
konungen beviljades — "efter banden som det kunde ske",
men betalningen gick tydligen långsamt, enär ban 1653
måste förnya sin ansökan. Det ät det sista vi liöra av
honom. Om han fick sina pengar och huru hans öde
för övrigt gestaltade sig, är oss obekant.

De förutnämnda byggkonstnärer, som för
Halmstads slott och fästning ha haft en verklig betydelse voro
alltså Hans van Stenwinkel cl. ä., Villum Cornelissen
och Villum van Stenwinkel, och av dem var det
mäster Villum Cornelissen, som den längsta tiden förestod
ledningen av byggnadsarbetena (1601—1607 och
1610—-1625). Härunder måste slottet eller åtminstone de
viktigaste delarna av detsamma uppstått och säkerligen
under den senare delen av Cornelissens verksamhet,
vilken verksamhet 1625—1629 övertogs och fortsattes av
lians lärjunge och mästersven, Villum van Stenwinkel.
Dennes efterföljare i ämbetet känner jag däremot
tillsvidare icke. Men de arbeten, som återstodo, voro helt
visst redan förut avsedda och planerade. Visserligen ha
skilda byggmästare här verkat, men de båda yngre av
de nämnda äga dock sitt konstnärliga ursprung i den
äldre Stenwinkel.

Den gamle byggmästaren med det klassiska namnet
sover den eviga sömnen under stadskyrkans stengolv,
men lian lever ändock i resterna av sina egna och de
närmaste efterföljarnes verk. Det är hans anda och stil,
som i mycket vilar även över slottet, även om vi tydligt
förmärka en skiftning eller dragning åt den senare
renässansens, det tidigare 1600-talets strängare
plan-givning och gruppering i den franska renässansens
smak. 1919.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:38:54 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrvasa/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free