- Project Runeberg -  Studier i Vasatidens konst och andra nordiska renässansstudier /
256

(1920) [MARC] Author: August Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Två norska renässansborgar. Östraat och Steinvikholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sid.

porttornets gårdssidor, är vidare tydligen av gammalt
ursprung. Östraats plandisposition har således en
tämligen hybrid karaktär, men vi kunna gott räkna den till
renässansen.

Samma intryck av vacklan i stilhållningen får man
dessutom av de dekorativa detaljerna. Trägalleriets
karyatidgestalter, de kloka och de fåvitska jungfrurna,
fem av vardera slaget, samt de fyra
gammaltestamentliga figurerna (Moses, Aron, Josua och Elias) voro
präktiga renässansfigurer, som måhända tidigare
ingått i ett annat sammanhang. Stammade de möjligen
från det äldre Östraat, fru Ingers gård, som av Ove
Bjelke nedrevs? Tyvärr äro dessa konstverk nu av
elden förintade.

Det mest dekorativa partiet på Östraat var
otvivelaktigt den lilla kolonnburna loggian vid
huvudbyggnadens dubbeltrappa med de härliga smidesgallren —
ett av de mest betagande arkitekturavsnitt, som den
nordiska .renässanskonsten kan uppvisa och lyckligtvis
av branden så pass oskadat, att det utan vansklighet
kan restaureras.

I det inre göra sig i ornamentiken barockformer
gällande, — om vi nu skola kalla dessa ombildade, med
inhemska motiv uppblandade former "barock".
Ursprunget till träsnideriet i kapellet och riddarsalen är
i varje fall den vid det 17:de århundradets början
blomstrande nederländsk-tyska träsni dar stilen, som
även i Skandinavien vann stor utbredning och i skilda
lokala skolor varierades på olika sätt. Riddarsalen på
Östraat med sitt bjälktak, sin förnäma marmorkamin
med de två toskanska kolonnerna, vilkas vita kapitäl och
baser lysa så starkt mot de mörka kolonnskaften, samt
de präktigt utskurna ekdörrarnas sniderier, —
riddarsalen gör i sin helhet ett så renässansmässigt intryck

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:38:54 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrvasa/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free