- Project Runeberg -  Hallands historia och beskrivning /
42

(1931) [MARC] Author: Sven Petter Bexell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hallands öden ifrån kristendomens började tidevarv till Kalmar-Unionen.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ifrån dessa krigshändelser. Man har anfört, att den vid
konung Sverkers hov vistande skalden Ejnar Skulason[1]
föll under detta krigståg: att hans minne blivit bibehållet
genom en vid Holms by upprest runsten. Den nordiska
litteraturen och sången kan då från halländska tåget räkna en
icke obetydlig förlust. Att den stupade skalden ägt ett
skapande snille intygas av v. Dahlin, som ibland annat uppgiver,
att Ejnar var den förste, som uti nordiska skaldekonsten
införde rim,[2] och till bevis härpå anföres Ejnars sång
över slaget vid Lekberg 1148 emellan Östen Haraldson och
allmogen på Hisingen.[3] Skalden åtföljde med en
uppmanande krigssång våra hjältefäder i striden. Då Olof den
Helige fäktade emot bondehären vid Sticklarstad, sjöng
Tormoder skald en krigssång för konung Olofs folk med så
stark röst, att under själva vapengnyet sången hördes av
hela hären. Men både konungen och sångaren fingo här sin
bana. Även Tacitus berättar, att germanerna gingo
sjungande emot fienden. Det tillhör det egna uti fornvärldens
manliga bildning, att kämpen uppdrivande sitt mod, sitt
förakt för plågorna och döden ända till människonaturens
gräns, ser sina sår och känner sig lyftad av en ovanlig styrka
i sinnesställningen ur den samtid, ifrån vilken hans


[1] Konung Swerker, utmärkt för det skydd han gav sin tids
vitterhet, lämnade vid sitt hov fritt tillträde åt skalder och lärde.
Här vistades ibland andra även den isländske skalden Haldor
Sqvaldri. Både efter denne och efter Ejnar Skulason hava åtskilliga
kväden övergått till vår tid; men de äga nästan endast en syftning
till de händelser, som angå norska konungarna Sigurd Jorsalafarare,
Olof Magnusson, Magnus Blinde och Harald Gylle, och sprida föga
något ljus över Sveriges och Danmarks fornåldrar. Några påstå,
att Ejnar först på sin ålderdom blivit av sånggudinnorna initierad
i den rimmande skaldekonsten. Men den gode göten ägde troligen
talang både för sin tids rimmade och orimmade skaldekväden, och
då han själv sjöng en ton, varför skulle han icke göra rättvisa även
åt de övriga? Om den isländske skalden Tiodolffers rimmade
äreminne över Harald Hårdråda kan bestrida Ejnar att hava infört ett
nytt skaldeslag, det lämnar jag därhän. Ejnars rimmade versar
finnas hos Sturleson, del 2, s. 241 och följ.
[2] v. Dahlin, Sv. R. Hist., del. 2, s. 99.
[3] Sturlesons H. K., del 2, s. 341.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:53:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hallhist/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free