- Project Runeberg -  Hallands historia och beskrivning /
146

(1931) [MARC] Author: Sven Petter Bexell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Getinge pastorat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

utsedd att presidera vid ett prästmöte och utarbetade därtill
en synodaldisputation de Consummatione sæculi. Ledamot av
samf. Pro fide et Christianismo 1796. Teol. doktor 1800.
Blev år 1801 pingstdagen på predikstolen i Refwinge rörd av
slag. Älskad och högaktad slutade han sin bana 1802. En.
urskiljningsfull forskningshåg i österländska litteraturen,
utmärkte honom såsom teolog. Hans tryckta skrifter äro»
l:o En i Grejsvald 1756 under prof. Möllers
præsido utgiven disputation: An Gentilium infantibus,
qui in tenella sua Ætate decedunt, æterna
deneganda sit salus. 2:o Monotessarum eller sammandrag av
evangeliska historien. Götheborg 1768. 3:o Tankar om
Jerusalems tempel, Götheborg 1792.
Han var gift: först med
Elisabeth Linderoth, och sedan med Helena Sandmark, född
Hagbom.[1] A. P. Aurelius, den sistnämndas brorson, är
född i Grimethon 1760, där fadern var pastor. Blev
magister i Lund 1781. Ordinerad och huspräst hos general
Schönström 1785. Blev 1789 v. regementspastor vid
artilleriet. Bevistade kriget emot Ryssland 1789—1790.
Regementspastor vid artilleriet 1791. Ledamot av
hovkonsistorium 1799. Pastor i Getinge 1805. Prost 1810, samma
år ledamot av evangeliska sällskapet. Riksdagsman 1815,
samma år ledamot av samf. Pro fide et Christianismo. Gift
med Charlotta Maria Kalmberg, född Montelius.

Fornlämningar: Ormstenen, en sten liggande i
Underlunds ängar, uppå vilken en ringslagen orm är uthuggen.[2]


[1] Han härstammade ifrån en av Göteborgs stifts
äldre prästsläkter, vars stamfader var herr Anders Nilsson, som var
komminister i Örby. pennes son Petrus Andreä var pastor i
Örgryte, och antog namnet Aurelius av Guldbergs by i Örgryte
pastorat. Han var född före medlet av sextonhundratalet, och var
doktor Aurelii farfar. Doktor Aurelii fader var pastor i Istorp
och hans moder var Catharina Kjellander, vilkas ena son Daniel
Aurell, kammarråd, blev adlad, och stamfader för Liljenheimska
ätten.
[2] Fornlämningen är egen i sitt slag. Ormen har hos
forntidens folkslag, både i mytologiskt, symboliskt och allegoriskt
avseende varit ansedd såsom ganska betydningsfull. Uti en på
runstenen slingerformigt uppdragen figur av ormen överlämnade våra.
förfäder hjältarnas och de saknades namn åt eftervärlden. Det var med ormens ringform, som man fordom så hemlighetsfullt
omslöt besvärjningskretsarna. Romare och greker fästade vid ormen
en synnerlig uppmärksamhet. Då Sylla under ett av sina fälttåg
offrar framför de uppställda härarna, slingrar sig en orm fram
under altaret, och haruspex Posthumius, uppmärksam
händelsen, tillstyrker ett hastigt anfall emot fienden. Sylla lyder rådet,
rusar på de fientliga lederna och segrar. Då romarna ledo av
pesten, tillstyrker det rådfrågade oraklet dem att avhämta
Aesculapius ifrån Epidaurus till Rom. Sändebud avskickas
genast. De ankomma till Epidaurus, och hastigt slingrar sig en
orm ifrån templet ned till sändebudens skepp. Här emottages
läkarekonstens sinnebild, överföres till Rom, och man uppreser även
där åt honom ett tempel. Den bildande konsten begagnade både
i Rom och Grekland ormen vid de sublimaste föreställningar.
Ringslagen och bitande sig i stjärten, var han en sinnebild av
evigheten. Hälsans Gud föreställdes med en i handen hållen stav,
om vilken en orm slingrar sig, och man såg Aesculapii vackra
döttrar, de unga nymferna Hygia, Jaso, Panakea och Aeglé,
föreställda med en orm bredvid sig. Och i anseende till Skandinavien
man erinre sig den ibland allmogen ännu bibehållna folktro och
den däruppå grundade tradition, att en uti hälsovatten sig
uppehållande vit orm giver åt vattnet dess läkande kraft att denna
läkande kraft står uti ett noga förhållande till ormens vistande i
vattnet och med honom försvinner. Då år 1809 tusentals
människor av Hallands och Västergötlands allmoge med övertygelse
om Helsjöns undergörande kraft strömmade dit för att både
in- och utvärtes begagna Helsjöns vatten, så berättade man, att barn,
som på sjöstranden vaktade kreatur, detta år ofta sett en ung och
skön kvinna sittande i vattnet visa dem en i handen hållen orm
och på detta sätt hava tillkännagivit tiden för vattnets
undergörande kraft, vilken endast varje hundrade år tillika med ormen
och vattennymfen återkommer. Fornlämningen Ormstenen, tillika
med namnet Underlund, på ett ställe därintill, förtjänar visserligen
arkeologens uppmärksamhet. Jag har likväl någon gång trott mig
finna anledning till den förmodan, att den i ormstenen uthuggna
figur endast varit en förberedande åtgärd för någon runinskrift,
som man där fordom ämnat göra, men vilken idé sedermera icke
blivit fullföljd. Ännu ifrån början av 1600-talet bibehållas
gravstenar efter halländska bönder, där den avlidnes namn och dödsår
äro uthuggna inom kretsen av en ringslagen orm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:53:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hallhist/0380.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free