- Project Runeberg -  Helsovännen / Hälsovännen / Årg. 32, 1917 /
78

(1886-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 5, 1 Mars - Utkast till kristen sedelära (Etik): Kap. 13. Själens helgande.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tillräcklig föda. För sådant fall får hon icke tadlas, därest hon
icke själf genom föregående öfverdåd och slöseri bragt sig i
sin nuvarande ställning. Det senare är mycket vanligt.
Exempel.

Anm. 2. Fastans betydelse. Judarnas sed, Matt. 9:14 f.,
Luk. 18:12, Apg. 10:30. – Den urkristna seden, Matt 4:2,
Apg. 13:2, 2 Kor. 6:5, 11:27, Matt. 17:21. – Försakelse i
mat och dryck utan egentlig fasta. – Askes, puritanism.

Anm. 3. Att afgöra, hvad som är sund eller osund mat,
det beror väsentligen på hvarje enskild persons
kroppskonstitution. Därför säger Syrak: Pröfva, hvad din kropp sundt
är, och se, hvad honom osundt är, det gif honom icke (kap.
37:30). Den ene mår väl af mat och dryck, som den andre
icke kan förtära utan att bli sjuk. Dock gifvas ju äfven
allmängiltiga sundhetsregler, som det är den troendes plikt att
lära känna, så långt det är honom möjligt. Så länge jag vid
mitt ätande och drickande icke kan bedöma, hvad som för
mig är sundt eller osundt, vare sig beträffande matens
kvantitet eller beskaffenhet, så är mitt ätande en sedligt – icke
själiskt – likgiltig handling. Men så snart jag vet, hvilket
som är bättre, så syndar jag, när jag gör det sämre.

Anm. 4. Själens förmåga att öfvervinna de lekamliga
följderna af för mycket eller för litet ätande eller af otjänlig
mat, ja att i viss mån ombilda de kroppsliga organen till
motsvarighet mot förhållandena, är ingen ursäkt för den
felande, därest han kunde undvika felet.

Anm. 5. Vegetarianismen: Fullständig, partiell. Dess
berättigande, läs Apg. 15:20. Kyrkofadern Clemens af
Alexandria berättar, att apostlarna Matteus och Jakob ha
varit stränga vegetarianer.

8. Fel, som begås genom för mycket ätande eller
drickande, äfven om det, som man äter och dricker, är i och för
sig rent och sundt (t. ex. mjölk, saft, ja vatten), har det till
följd, att begäret onaturligt växer (det blir fråsseri, glupskhet),
och själskraften försvagas (blir dåsig), på samma gång de
kroppsliga organen skadas, så att de blifva mindre dugliga
såsom verktyg åt själen i dess arbete för sin och kroppens
sunda utveckling. Fel, som begås genom för litet ätande,
medför att till följd af undernäring själskraften försvagas och
de kroppsliga organen skadas. Samma skadliga inverkan har
förtärandet af osund eller annan olämplig mat. Exempel.

Anm. 1. För mycket ätande har ock i regeln med sig
för litet tuggande, hvaraf följer, att onödigt stor del af
maten bortgår osmält och dess näringsvärde förspilles.

9. Nyttan och skadan af kryddor till maten. För starkt
kryddad mat verkar förskämning af smaken, förslappning,
ökar begäret efter allt starkare kryddor, så att maten dem
förutan blir smaklös, onjutbar.

Anm. Jämför verkan af bruket att till maten begagna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:55:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/halsovan/1917/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free