- Project Runeberg -  Husmoderns handarbetsbok /
226

(1927) [MARC] Author: Kerstin Wenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Porslinsmålning av Maj Brisman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

226

kan användas till ostindiskt. Dock vill jag anmärka att kinesiskt
rött är bättre till detta speciella mönster.

Så komma vi till de dyra färgerna de s. k. guldfärgerna. Till
rosor behövar man Pink och Purpur. Så skall man ha ett par
violetta färger. Vill då föreslå violetrot, som trots namnet är

blåaktig och mycket vacker samt
schattérviolett. Till fond är
fondblauviolet n:r 12
förtjusande. Visserligen äro färgerna
redan på fabriken tillsatta med
fluss, men det kan ändå ej
skada, om man vid rivningen av
dem tillsätter en smula av
denna färg. Det gör färgerna
glansigare vid bränningen.
I synnerhet får Pink en
mildare, finare ton genom
fluss-tillsättningen. Vid
fondläggningen tillsätter man alltid fluss.
Alla dessa färger liksom
material i övrigt och porslin erhållas i Nordberg och Petersons
Målarskola, Smålandsgatan 38. Skolan har egen ugn och mottager
porslin till bränning även av andra än egna elever.

Nu kanske vi skulle övergå till rivningen av färg. Detta
tillgår på följande sätt: (Jag förutsätter, att färgerna äro
förvarade i glastuber, vilket bäst bevarar dem för damm, de säljas
även förpackade på detta sätt.) Alltså ungefär hälften av
innehållet i en glastub lägges på glasplattan tillsammans med 1/6
fluss. Slå på nejlikolja så mycket att färgen blir ordentligt »våt»
och riv nu med glaslöparen, som bör tryckas rätt hårt mot färgen,
i stora cirklar från mitten och utåt plattan. Med palettkniven
skrapar man ideligen ihop färgen på plattan, därvid inte
förglömmande att även befria löparen från färgen, som gärna sätter sig
runt kanten på densamma. Skulle nejlikoljan fördunsta,
tillsättes mer.

När man så rivit färgen, tills den ej mer ser grynig ut, tillsätter
man ett par droppar balsam copaive för att hålla färgen lätt fly-

Fig. 330. Mårdliårspenslar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:02:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/handarb/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free