- Project Runeberg -  Husmoderns handarbetsbok /
231

(1927) [MARC] Author: Kerstin Wenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Porslinsmålning av Maj Brisman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

231

den och målar på samma sätt. Sedan sätter man sitt namn i botten
av tallriken, — vid ostindiskt mönster sätter man helst
bokstäverna under varann — torkar och lämnar arbetet till bränning. Efter
bränningen skall man lägga en blågrå fond, s. k. ostindiskt grått,
över hela tallriken för att få den rätta ostindiska tonen. Att
lägga en fond fint och jämt är emellertid rätt så svårt i
synnerhet för nybörjare. Jag skall längre fram återkomma till
läggning av fond.

Efter detta första försök, anser jag att man kommit så långt,
att man kan börja måla med flera färger och tar då ett sachsiskt
mönster, vilket är lättare att måla än ett i naturstil. Lägg alltså
upp litet av sevresgrönt, mossgrönt och schattérgrönt på
palettlocket samt arbeta färgen var för sig tills den är jämn och fin.
Börja nu måla ett blad på följande sätt. Sätt penselspetsen (som
när man skriver) vid bladets spets och för den, under det deri
sakta tryckes mot ytan, nedåt bladet i bladnervernas
riktning. Släpp sakta efter, när ni nalkas stjälken och ni skall finna
att dagrar och skuggor kommit på sin rätta plats. Mindre blad
skall man alltid försöka draga på detta sätt med ett enda
penseldrag. Stora blad måste man givetvis måla i flera drag men för
då alltid penseln i ådrornas riktning. Stjälken målar man
samtidigt med ådringen av bladet. Stora blad målar man bäst i
omvänd ordning, alltså börjar vid stjälken. Målar man så varje
bladhalva utgående från mittelnerven bör man med någon övning
få nerverna i bladen så att säga gratis. Den ljusaste delen av
bladen målas med sevres, där bladen stöta mer i gult sättes till
litet dunkelgelb 26 i den förra färgen. När man målat bladen i
den ljusa färgen skall man skugga dem, först ined litet mossgrönt
till de ljusare skuggpartierna, sedermera, dä’r bladen äro som
mörkast, med schattérgrönt. Skulle man tycka att schattérgrönt
verkar litet hårt i färgen, blandar man i litet mossgrönt och får då
strax en mildare ton. Sist målar man på ådrorna med en
blandning av mossgrönt och litet mörk französisch braun. Här och
var på bladen förekomma finare konturer, som också målas
med mörk französisch braun. Att man till finare streck skall
använda sin allra finaste pensel faller av sig självt.

Nu börjar man med blomstren. Till rosen skall det vara pink

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:02:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/handarb/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free