Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Porslinsmålning av Maj Brisman
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
232
och purpur. Tag en korthårig litet trubbig pensel och börja med
att lägga upp själva mittelpartiet av rosen, man skulle kunna
kalla det huvudet. Tag endast helt litet färg i penseln och stryk
av på locket, tills färgen fått den ljusaste nyansen. Där dagern faller
på blomman skall färgen
ligga som den tunnaste
hinna. Själva öppningen på
blomman är, som man ser
av mönstret, mörk, där sättes
purpur. Måla nu till bladen
utifrån och inåt samt beakta
noga dagrarna. När rosen blivit upplagd med pink, blandas
pink och purpur och de ljusaste skuggorna målas samt sist de
mörka partierna med endast purpur. Rosens liksom de övriga
blommornas stjälkar målades naturligtvis samtidigt med de
Fig. 332. Stupplare.
gröna bladen. Innan man börjar med blommorna, är det bäst att
torka det man redan målat över gaslågan.
De röda blommorna lägger man upp med gelbrot. Först
mycket tunt och sätter sedan i med kraftigare. I det allra mör-
Fig. 333. Påstrykare.
kaste partiet sätter man litet mörk französisch. Det gula i
blommans mitt är dunkelgelb skuggat med ljus französisch. Detsamma
är för övrigt de gula blommorna målade med. När man målar
en bukett bör man måla allt gult på en gång, allt blått och rött
och så vidare, vilket i högsta grad förenklar arbetet.
Förgätmigejen målar man först med tyrkisblått och skuggar med mörk-
Fig. 331. Radérknivar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>