- Project Runeberg -  I hasardens huvudstad /
26

[MARC] Author: Frank Heller
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Monte Carlo i korthet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

yngre, nyanlända spelarna; vantron av de äldre
årgångarna. När man kommer till Monte Carlo tror man ej
alls på vad folk skrivit och sagt om denna plats, utan
är övertygad om sin egen skicklighet och tur i spel; när
man varit där någon tid och spelat, om med förlust eller
ej, fylles man av en i luften liggande vantro och
vidskepelse. Man aktar sig för att spela godtyckligt vid
borden; bordet n:r 3 är gynnsamt, men bordet n:r 5 är
olycksbringande; man undviker att på en slump placera
sig bland medspelarna, ty det är bevisat, att vissa bland
dem bringa en okuvlig otur. Och man må lita hur fast
som helst på sina lyckonummer. Gud hjälpe en, om man
väljer ett bord med en oturig krupiär, eller om denne rör
vid ens sats med sin kratta, innan spelet börjat! Då är
man förlorad för dagen. Efter ytterligare någon tid har
man lärt sig inse, hur viktigt det är att ej gå en godtycklig
väg till kasinot; vägen närmast Hôtel de Paris är
lyckobringande, men den närmast Café de Paris olycksdiger.
Därifrån är steget ej långt till fetischdyrkarens
ståndpunkt; när man nått den, är man verklig spelare. Den
verklige spelaren sovrar noga sina klädespersedlar, ity
att han väl märkt, hur vissa av dem, exempelvis
lackskorna och den blå halsduken, medföra en frenetisk otur,
medan andra, exempelvis den pärlgrå västen och de
laxfärgade underkläderna, skänka sagolik framgång. Dock
allt på bestämda dagar och under bestämda
förutsättningar, till exempel att man ej skakat hand med
lyckoförjagande personer eller begått någon annan handling,
som kan reta spelets gudar. Den sista graden av spelarens
fetischdyrkan är, att han skaffar sig ett lyckobringande
djur — amulett är för simpelt. Råttor och marsvin, som
bekvämt kunna erhållas i fickformat, äro omtyckta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:13:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hasard/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free