- Project Runeberg -  Nordisk illustreret Havebrugsleksikon / I. Bind. A--J /
398

(1920-1921) Author: L. Helweg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Havekunstens Historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Helsingør (Fig. 3) højt placeret paa en Bakke med
et symmetrisk Anlæg aksefast med Huset, saa er
det nærmest en direkte italiensk paavirket
Undtagelse. Et enkelt Værk, Hans Rasmussen Block
»Horticultura Danica« fra 1647 giver os et meget
indgaaende Kendskab til Kristian d. IV. Tidens
Havekunst, der teknisk set stod ret højt, men
som var ganske uberørt af de italienske
Bevægelser, og som traditionstro klamrede sig til den
gamle »Kvadratur«, Fig. 4 viser et Eksempel paa
Inddelingen i disse Haver. Kanterne er trukket
op med farvede Trælister eller Buksbom, og i
Felterne var plantet et broget Virvar af Blomster,
dels Stauder, dels eetaarige saaet paa Blivestedet
eller henplantede fra Overvintringskælder eller
fra »Møgbedet«. Roserne, der var ret høje Buske,
plantedes langs det Rækværk, der i Reglen
omgav et indre Parti af Haven. I fine Haver
fandtes ofte meget kunstfærdige Mønstre, f. Eks. i
Lundehave: Danmarks Riges Vaaben i Buxbom.
Den Art Arbejder samt Kendskab til Podning
m. m. gjorde Gartnerens Stilling til et ret anset
Haandværk, men Kunstner i samme Forstand som
de italienske Mestre var han ikke. Det var først
efter at de store arkitektoniske Principper over
Frankrig var kommet herop, at der kunde blive
Tale om en Havekunst i Norden, og endda
skabtes der aldrig en særpræget nordisk Havekunst.

Udviklingen i Frankrig kom selvfølgelig
hurtigere og var rigere paa Grund af det mere
frugtbare baade fysiske og kulturelle Milieu. Der
udformedes i 1500-Tallet en særlig Type franske
Herregaardshaver, en Sammensmeltning af de
Resultater, som den stedlige gotiske Tradition
havde naaet, og af de italienske Detailler, som kunde
lempes derefter. For Eksempel blev den gamle
franske Vandgrav udformet dekorativt og kantet
med italienske Balustrader o. s. v. Det
hosstaaende Billede (Fig. 7) viser et saadant Anlæg
inddelt paa gammel Vis, men af en Rigdom og
Udstrækning, som Middelalderen ikke kendte. Som
en særlig fransk Gren af Havekunsten
udvikledes paa Ludvig XIII.s Tid det fint udarbejdede
og mønstrede Parterre, der senere blev Tradition
i den store franske Havestil. Det meget
vanskelige Anlæg af disse Parterrer var Gartnerens mest
ansete Ydelse, medens Sansen for selve
Haverummets Udformning endnu knap var vokset frem.
Jacques Boyceau, Ludvig d. XIII.s Hofgartner,
havde ganske vist beskæftiget sig med
Perspektiver, Akser og med Afvejning af vandrette og
lodrette Linier m. m., men mest kun i Teorien
i en Bog, han skrev. I Virkeligheden var det
en enkelt genial og heldig Kunstner, der med et
Slag indførte de store italienske Principper paa
fransk Grund. Det var Le Nôtre. Den italienske

illustration placeholder
Fig. 6. Haven i Versailles.


illustration placeholder
Fig. 7. Fransk Parterre fra omkr. Aar 1700.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 14:20:37 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/havebrug/1/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free