- Project Runeberg -  Ernst Arbman och den jämtländska väckelsen på hans tid /
172

(1923) [MARC] [MARC] Author: Carl Jonas Erik Hasselberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172

flitigt, särskilt av Olof, den kände studentsångaren, och de
två äldsta döttrarna. Alla mera betydande kompositörer,
alltifrån Bach till Wennerberg och Kjerulf, fick man här göra
bekantskap med i sång eller strängaspel1). Rikast
utvecklade sig musiklivet under ferierna, då de flesta av barnen
voro samlade i hemmet. Men även under »terminerna»
övades musik av de hemmavarande döttrarna, stundom med
biträde av gäster från den ej för långt bort belägna staden.

Såsom klasskamrat med yngste sonen Ernst följde jag
under sköltiden ofta denne, då ban till fots begav sig hem
över söndagarna. Även en annan kamrat medföljde på
dessa färder: den blivande artisten och musik sr n JOHAN
TIRÉN. Familjens tre yngsta döttrar, som den tiden ej
ännu lämnat hemmet, voro, liksom vi, litterärt intresserade.
Dessa besök i Sunne bildade följaktligen för oss ett
synnerligen uppfriskande avbrott i det enformiga skolarbetet.
Samvaron präglades av den naturliga glädtighet, som tillhör
ungdomsåldern, och av en viss idealistisk-romantisk
stämning. Samtalstonen Arar livlig, men samtalens innehåll, hur

varpå ibåda, utan att förut »taga ton», med sina klara, klockrena
barnaröster uppstämde en duett v Åhlström. Fullkomligt överraskad, tyckte
jag mig aldrig ha hört något så vackert. Det var som en uppenbarelse,
som toner från en högre värld. Den mjuka, enkla melodien passade
förträffligt till de unga rösterna. Själva de något sentimentala orden ljödo
som musik i mina öron. All sång och musik, som jag sedan hört, har ej
kunnat utplåna minnet av denna lilla barkarol och dess skönhetsverkan
på mitt unga sinne.

1) Musiken, som övades, var huvudsakligen skandinavisk och tysk
— den klassiska och den romantiska skolans. Operamusik förekom
sällan; endast enstaka arior ur vissa operor av Mozart och Hérold hörde
jag stundom sjungas. S. k. salongsstycken spelades ej i annat syfte än
för att (vad de med sin sentimentalitet och sina falska klangeffekter
väl lämpa sig för) parodieras till åhörarnas oförställda nöje.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:21:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hcearbman/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free