- Project Runeberg -  Heimdall / 1828 /
2

Author: Johan Erik Rydqvist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 1. 1828. den 3 Maj - Sagan om Heimdall - Theatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

heligt född till verlden af nio mör, som alla voro
systrar. Han heter ock Hallinskide och Gyllentanne,
ty hans tänder voro af guld. Hans häst heter
Guldtopp. Han bor der som heter Himmelsberg vid
Bäfröst (regnbågen): han är gudarnes väcktare och
sitter der vid himmelens ända, för att vackta bron
för bergresarne. Han behöfver mindre sömn än en
fågel: han ser lika långt natt och dag, nemligen
hundrade mil vidt ifrån sig: han hörer gräs växa
på jorden och ull på fåren och allt hvad som gifver
ett starkare ljud. Han har en basun, som heter
Gjallarhorn, och när han blåser deri, höres det i
alla verldar." Heimdall var bland Asagudar den
hvitaste och ljusaste: han var slägt med dem alla
och var alla menniskors stamfader. Dyrkades ock
som Gudom för midsommarns högtid: stridde med
Loke (mörkrets och ondskans väsen) om
Brisingasmycket eller halsbandet, som frånröfvades Freya
(skönhetens och kärlekens gudinna). Gjallarhornet
låg förborgadt under asken Yggdrasil (verldsträdet),
och Mimer var vis, förthy han drack ur
vishetsbrunnen med gjallarhornet. Menniskans hufvud
kallades Heimdalls svärd eller mjötud. När vid
Ragnarök (yttersta domen) Valhall (Gudarnes slott)
bestormas af Muspels söner (de onda andarne), och
solen uppslukas af Fenrisulfven (afgrunden), och
himmelen remnar, och regnbågen går i stycken, och
strid är på Vigridsslätten, då reser sig Heimdall,
blåser af all kraft i hornet, och väcker alla Gudar
och Einheriar (döda i Valhall upptagna hjeltar).
Efter det Loke och Heimdall dräpt hvarandra, och
fejden är gången till ända, kastar Surt eld öfver
jorden och uppbränner hela verlden.

I sin egenskap af Gudarnes härold finnes således
Heimdall en motbild i Grekernes Hermes och
Romarnes Mercurius. Dock är i den Nordiska mythen
en vackrare föreställning inlagd. Heimdall är
ljusets och klarhetens sinnebild, är den rena glädjens
skyddande väsen, är det ondas vedersakare. Han
hämnar skönhetens oförrätt, vacktar de himmelska
idéerna för det jordiska sinnets inkräcktning,
uppbådar de rättsinnade och ädle, att strida mot de
vrångvise, mot dårskapens barn. Han blåser icke
till storms i oträngda mål, utan då fara stundar:
medlet, hvarmed han främjar sina afsigter, är
vishet; förstånd är hans vapen.

Mythen om Heimdall innebär alltså för dem, som
vilja verka för skönhet och sanning, mycket att
begrunda, mycket att efterfölja. Män, hvilka uppträda
såsom ombud för en allmännare tanke om det
blida, stora och oförgängliga i lifvet, skola i denna
våra gamla ättfäders dikt finna en liflig uppmaning
till kraftig och oförtruten verksamhet, till varsam
och ärlig ransakning, till klar och sjefförstådd
framställning. Då Red. valt Heimdall till öfverskrift för
sin Tidning, har det varit, för att i sjelfva namnet
äga en städse lefvande erinring, att icke för
enskilda beräkningar och kära meningar förgäta målet af
sitt företag, eller lemna ur sigte den rätta väg, som
dit leder.

Theatern.


Kongl. Theatern i Stockholm.



Theatern har, framför annat, som ligger inom det
skönas område, en pruktisk betydelse. Icke blott
att den kan äga en omedelbar tillämpning på
sederna; den har äfvenledes en omfattande inflytelse på
den samtliga skönhetsstämningen hos folket, emedan
dess nöjen äro för den större allmänheten mera
tillgängliga, och, i anseende till det åskådliga i
framställningen, ligga den vanliga uppfattningsförmågan
närmare. Den är ur denna synpunkt, mer än
någon annan af de fria konsterna, en
national-angelägenhet. Det blir fördenskull för en vitter Tidning
den första fordran, att den uppmärksamt och
allvarligt följer företeelserna inom skådebanans verld,
och då den Kongl. Theatern icke blott utgör det
största och bästa, vårt land i denna hänsigt har att
uppvisa, utan jemväl i allmänhet är en förebild för
dylika inrättningar i landsorterna, samt, på sätt och
vis, en plantskola för de der anställda skådespelare,
så torde det åt hufvudstadens scen böra
företrädesvis egnas en genomgripande undersökning och
frimodig granskning. Skulle vi ock nödsakas, att i
denna artikel yttra oss utförligare, än vi eljest och i
andra ärender ämna, må det, för sakens vigt,
varda oss tillgifvet.

De, som med kännarens blick beledsagat
Stockholmska skådebanans vexlande öden under ombytt
Styrelse, ha gjort den anmärkningen, att
öfverhufvud någon viss skådespelets beståndsdel eller
tillhörighet blifvit gynnad på det öfrigas bekostnad, alt
efter den styrandes enskilda tycke och förkärlek. Så
har man trott sig finna partiskhet än för balletten,
än för musiken, än för det rent dramatiska, än åter
för dekoration, musik och kostymering samfäldt, o.
s. v. Afgjordt är emellertid, det allt ensidigt
gynnande i detta fall är för det hela af skadlig verkan,
äfven om en och annan del af den theatraliska
föreställningen dermedelst skulle för ögonblicket
uppbringas till en högre, fullkomlighet. Allt enskildt
skall utvecklas i harmoni med det hela, och det är
en oaflåtlig pligt hos det allmännas målsmän, att, i
dessa som andra hänseenden, lemna den
tillrättavisning, hvartill behofvet kan föranleda.

Från dessa betraktelser skola vi begifva oss till
granskningen af den Kongl. Theatern, i det tillstånd
den nu befinnes, samt derefter öfvergå till den
sannolika framtid, som beredes af den närvarande
ställningen
. Att vi härvid börja med den

Dramatiska scenen,



och vid densamma förnämligast uppehålla oss,
finner sin grund ej mindre deruti, att det dramatiska
elementet är det vigtigaste, och det, som gifvit
skådespelet dess namn och betydelse, än ock i det
factum, att denna afdelning af den Kongl. theatern är
den mest bristfälliga och den der hufvudsakligt
påkallar förbättringens omsorg.

Den vigtigaste omständighet, som härvid
förekommer, är otvifvelaktigt valet af theaterstycken. Af
deras godhet beror till det mesta ett spektakel,
emedan aktionen skall utföras i enlighet med det
dramatiska innehållet, och om den ock kan i någon
mån upphjelpa ett sämre skådespel, kan den likväl
icke gifva det en annan rigtning, eller uti
detsamma nedlägga en annan ton, än författaren åsyftat[1].

[1] Granskningen så väl af aktionen, som af den
sceniska anordningen, anse vi mindre lämplig för en
allmän öfversigt, hvadan vi skola spara den åt de
tillfällen, då vi framdeles komma att ingå i serskild
undersökning om större spektakel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:23:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/heimdall/1828/0004.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free