- Project Runeberg -  Heimdall / 1828 /
61

Author: Johan Erik Rydqvist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 16. 1828.

STOCKHOLM.

den 2 A11

Tryckt
lios

Johan Hörberg.



Utdelas

hoa

Norman & ErgstrÖjJ

ifcttsift.

Mamsell Sontag.

S

om ingen af de Svenska tidningarna meddelat
någon utförlig charakteristik af den prisade sångerskans
tor det tvifvelsutan roa våra läsare, att få en sådan>
Vi skola för detta ändamål här nedanföre lemna en
sammandragen framställning efter en längre artikel i
ett Engelskt Tidningsblad. Det skall äfven törhända
vara intressant, att sammanställa de här
förekommande omdömen med dem som i JV:o 4 af denna Tidning
blifvit intagna, serdeles som de i det
hufvudsakligaste instämma med hvarannan. Den Engelska
Författaren säger sig ha hört Mams. S. i Berlin och i Paris.

nan genomgår först hennes yttre. — Hennes vext
nr kort, smert och (in. Hennes utseende är, liksom
Canovas nymf, fullt af behag och ethcrisk finhet.
"Jag skulle vilja säga, alt hennes fot är något det
nättaste, man kan tänka sig, om icke hennes hand
vore ändå nättare. Hon är prydd med den hvitaste
tandrad, hvilken genom ett ljuft leende, som städse
sväfvar öfver hennes läppar, framstår i all sin glans.
Clicvcluren, till färgen ljusbrun, är rik och yppig."

Härefter kommer han till hennes sång. "Den
behagade mig och svek mig i min föreställning."
Hösten "är öfvermåttan intagande, och i högsta grad
böjlig." Men med alla fördelarna af sin figur och
sin stämma, "är hon ej en Operasångerska af
iör-sla ordningen; det fattas henne urskillning och smak
i anbringandet af prydnader; hon liar kanske ingen
bestämd method och hör till ingen skola." "Naturen
har nekat hcnna de två förnämsta vilkoren för en
Opera-sujett af högsta rangen: uttryck i åtbörd och
röst, samt en bcherrskande hållning. Hon kan aldrig
komma till den högre stilen; hon kan ej återgifva
starka passioner, och är, så mycket som möligt,
motsatsen till Mad. Pasta och Pisaroni. Hon är
onekligen en småtäck varelse, en småtäck sångerska, en
småtäck juvel, men intet mer." Förf. gillar det
bekanta omdöme om Manis. S., hvilket man tillagt Fra
Catalani, fastän denna, som man vet, i senare tider
desavouerat det: Elle est Lx premiere dans son
genre, mais son genre n’est pas le premier, hvilket
nan anser till punkt och pricka lntiäfTa med
sanningen. "Det felslagna i min förmodan, om hennes
föredrag, fortfar ban, gjorde väl på det hela ej sä
mycket till saken; ty jag kunde för alltid lyssna till
hennes drillcr och beskåda hennes figur. Men min
väntan var så uppdrifven: jag tänkte mig en
cant/t-trice di primo carlello , och fann blott en angenäm
sångerska.

Mams. S. har en soprano af en behaglig, klar
och fyllig timbre. Hon går till höga e, utan att
tkrikn. Vid 17 år uppträdde hon, utan något
föregående steg, såsom en brådmogenprimadonna.
Smidigheten af hennes stämma, har förledt henne, att,
hksom Fru Catalani, lägga sig endast på
svårigheter, för alt dermed någon lid tjusa. Ålen fö* att

vara en sångerska af första ordningen, erfordras ett
sannt konststudium, cn rigtig och djup uppfattning
af den charakter, som föreställes, en klassisk
bekantskap med ämnets draperi. Sångerskor, hvilka
förvåna genom musikaliska blomster, broderier och
chromatiska löpningar, kunna aldrig bibehålla sig.
När läroåren egnas allena åt sådana saker, kan man
väl i förtid vinna ett stort rygte, men vid en
framskriden ålder står man öfvergifven. "Hvem har,
utropar förf., kunnat roed tålamod höra en Catalani,
en enda afton på de sednare 11 åren? Se deremot
Marno (?), Banti, Caraporesi, Pasta, Pisaroni! De
vandrade sin stråt genom törnen, de emottogos i
början med missnöje och kallsinnighet; men de
bildade sig efter de yppersta mönster. Deras rygte har
derföre stigit, i stället för att falla, och dc bibehålla
sig med tilltagande låford, ända till slutet af en
lång och lysande bana." — "Det oföränderliga
behaget i Mams. S:s anletsdrag är fullkomligt detsamma
under sorg och glädje. Uttrycket i hennes storÄ
vackra ögon består deruti, att hon antingen
nedsänker dem med hela blygsamheten af Carlo Dolces
älskliga Madonna, eller höjer dem mot himmelen
med den smäktande Ömheten af en döende
Cleopatra/ Dessa äro de tvenne rörelser, hon nedlägger I
hvarje roll och i hvarje afdelning af spelet."

Hon lyckas egentligen i OperaBulTan, och derföre
uti II Darbicre, La Donna del Lågo, La
Ccneren-tola. I Tancrcdij Othello och andra stycken, hvilka
fordra känsla, upphöjning och tragisk stvrka, har
hon icke motsvarat äfven sina mest cnthusiastiska
beundrares väntan. I Cenercntola sjunger bon sitt

{arti i g dur, hvilken tonart för utvecklingen af
raften och omfånget af hennes röst är den
tjenli-gaste, och derföre den, hon mest älskar. "En af
liennes lyckligaste transponeringar ar den af
cavatinan uti finalen, hvilken hon från e höjer till g.
Denna cavatina kan anses såsom prof på det
yttersta, hvilket kan åstadkommas af denna ljufva
sångerska. Hon går ned till g under linien, och gör
derifrån, på ett det täckaste sätt, en chromatisk
passage af stort omfång, med ett behag och en
nätthet, som är alldeles oemotståndlig." Hennes
appog-giatura är uttrycksfull; hennes sostenuto är säkbrt,
klart och fylligt. Med klok hushållning och sparad
andedrägt låter hon den klara silfvertonen
utströmma. Hon är dristig i sitt föredrag, och ger sig
vàg-samt ut på ett haf af blomster fjlourishes,
fiori-turejj utan att veta , hvarthän någon skall föra
henne, men krönes dock gemenligen af framgång, och
slutligen kastar hon på åskådaren en blick, hvaraf
hjertat försmälter, och en åska qf applåder
nedkallas*).

*) I Paris har nyligen Mams. Sontags
lefvernei-heskrif-ning utkommit, i tvenne delar. Den inochSlter
intet af värde öfver hcunes artistrika förtjenst, som
•ångerska och skådespelerska, ulan endast cn mingil
halfsanna, eller rent diktade uppgifter, om hennes
lürkoiast, lefnadsöden, charakter, o. ». r> Bland an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:23:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/heimdall/1828/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free