- Project Runeberg -  Hellas. De gamla grekernas land och folk /
275

(1864) Author: Wilhelm Wägner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Bygnadskonst, bildhuggeri, målning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

275

derföre var äfven dess framställande ett af bildhuggarekonstens
älsklingsämnen, och finnes anbragdt här, liksom på flera andra tempel. Vester- och
söderut ser man Theseus, Erechteus och flere helleniska krigare, som med
framgång strida mot Amazoner, Kentaurer och Barbarer, liksom visheten
öfver allt går med seger ur striden mot den råa kraften.

Vi fästa oss nu uteslutande vid sjelfva templet; under det omgifvande
taket löper en fris omkring det inre huset, liksom ett pannband af utsökta
arbeten, hvilka visserligen äro mindre fristående utarbetade, men derföre
blifvit framhållna genom målning. Det är en framställning af det
panathenäi-ska festtåget i all sin brokiga mångfald, som slingrar sig kring hela huset.
Der äro glada ynglingar, som tumla om med sina hästar eller ikläda sig sina
skrudar, således början af ryttartåget utom portarna, der krigsvagnar, i hvilka
raska segrare vid spelen springa upp och ned, sedan äldre män och qvinnor,
offertåg, lyra- och flöjt-spelare, jungfrur med de heliga kärlen, gossar och
flickor med offerskänker och i midten gudomligheterna, isynnerhet Athene,
som vänligt emottaga menniskornas offer.

Sedan vi betraktat allt detta, påträffa vi i templet bilden af sjelfva den
gudinna, åt hvilken det är egnadt. Klart belyst genom taköppningen står
hon glänsande midt emot den östra ingången, omkring 40 fot hög och
arbetad af guld och elfenben. Hennes hufvud betäckes af en hjelm af rent
guld; derunder framblickar anletet, med ren grekisk profil, mildt och
allvarligt. Den ena handen uppbär en Victoria, den andra håller i spjutet, under
det att en orm slingrar sig längre ned. Bröstet betäckes af ägispansaret
med gorgonhufvudet; mot den spjutet hållande handen stödes skölden med
afbildningar af hennes segrar.

Så tänkte sig och afbildade Phidias den gudomlighet, åt hvilken det
för hennes välgerningar tacksamma Athen egnade denna helgedom och sin
synnerliga dyrkan. Men han åskådliggjorde ej blott hennes gestalt, utan allt,
som angick hennes yttre uppträdande. Hans plastiska framställning och sjelfva
huset voro ett underbart och i marmor hugget poem om stadens
skyddsgudinna; de berättade hennes födelse, hennes stora seger, som föranledde
hennes välsignelsebringande herravälde öfver landet, det bistånd, som hon
förlänade de modiga hjeltarna, den dyrkan, som egnades henne och förde till
henne sjelf i helgedomen.

Sedan vi nu någorlunda utförligt skildrat dessa bygnadskonstens och
den plastiska konsteris mästerverk, afhålla vi oss alldeles ifrån att tala om
de öfriga templen och helgedomarna, hvilka voro sammanträngda inom
Akropolis’ lilla rymd. Dessutom befunno sig äfven i andra delar af staden
märkvärdiga bygnader och konstföremål, isynnerhet theseion, egnadt åt
national-hjelten och bygdt i samma stil som parthänon, men i mindre skala, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:27:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hellas/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free