- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
52

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Också i detta drama skymta minnena ur Strindbergs
hemliv. Mäster Olof är en upprorsman mot
föräldratvånget liksom Fritänkaren och Den
Fredlöses
dotter. Att föräldrahårdheten här företrädes
av Olofs moder är blott en ny variation av livserfarenhetens
dikteriska omklädnad. Modern är en så stor
tyrann som någon far kan vara och därtill religiöst
konservativ intill trångsynthet, säkerligen ett minne av de
religionsstrider Strindberg i hemmet fått utkämpa.

Också här framträder, och det klarare än i Den
Fredlöse
, motivet: striden mellan man och kvinna.
Man ser att Strindberg redan har åtskillig livserfarenhet
av det problemet. I tredje aktens andra del utspelas
mellan Mäster Olof och hans hustru Kristina den gamla
striden mellan mannens verk och kvinnans kärlek och
därjämte en modernare brytning: mellan kvinnans lust
att utöva mannens intellektuella sysselsättningar och
mannens motvilja att låta henne göra det — ty nog skulle
hon kunna det, säger Olof, men då skulle hon ej akta
mannen längre. Redan här viner och gnistrar det, när
mannens och kvinnans viljor brytas, ehuru här ännu
brytningen mildras genom kärleken. Dock är Strindberg
långt ifrån att vilja hålla kvinnan som slav, det yppar
Olofs ord till Kristina, då hon säger sig avvakta vad han
vill befalla: »Jag befaller dig ingenting, Kristina, kom
ihåg det!»

Varje härskande drag i Mäster Olofs väsen framhäves
genom den motsättning vari han träder till alla, den ena
efter den andra, av dramats huvudpersoner: den
vilje-rena idealiteten genom motsättningen mot kungen; den
religiösa ärligheten genom motsättningen mot adelsmannen;
frisinnet och trotset genom motsättningen mot
biskop Brask och modern; det evigt manliga genom
motsättningen mot hustrun; samt den kompromissföraktande
rätlinigheten genom motsättningen mot brodern Lars,
Laurentius Petri. »En fin pojke», så löd Strindbergs
åsikt om denne, när han vid sitt studium av de
historiska aktstyckena fann att hr Lars på kungens order satt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free