Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
grad artistisk än tidigare. Strindbergs synpunkter och
uttalanden förebåda tydligt fast försiktigt det tack vare
Konstnärsförbundet kommande moderna genombrottet i
Sverges konst. Han talar för ett mera följdriktigt, mera
verklighetstroget naturstudium, han fäster uppmärksamheten
vid den då framspirande, i Frankrike födda
impressionismen, »intryckskonsten», vilken sökte fånga
naturens skiftande dagrar och toner i djärva, breda drag
utan den gamla petigheten. Dock står han icke obetingat
på den nya konstens sida — den var för utländsk för hans
fosterländska sinne. I viss motsats mot sin egen
konstnärliga smak talar han emot det franska inflytandet. Han
tycker att våra konstnärer lika gärna kunde stanna
hemma och studera sitt eget lands natur. Samma förkärlek
för det nordiska och motvilja mot det romanska präglar
hans uttalanden i andra dagens kulturspörsmål. Den
motvilja mot de klassiska språken som Strindberg
insupit under sin skoltid framträder nu i form av
skolpolitiska ändringsförslag. Strindberg ville i skolorna
ersätta latinet med den oss mera närstående isländskan.
Han var överhuvud denna tid glödande fosterländsk.
Samtidigt kan man skönja ett utpräglat folkligt inslag i hans
kulturuppfattning. Han söker t. ex. ur förbisedda
skillingstryck av namnlösa författare framleta ansatser till
en svensk folkdramatik.
Stilen har i hans uppsatser samma karaktärsdrag som
i hans berättelser. Den är livlig på ett fullständigt
otvunget men dock ej alldagligt sätt, kvick men endast i syfte
att stärka bevisföringen, personlig och stridslysten utan
hetsighet; satserna äro korta eller i varje fall
genomskinligt klara, kärnord framblixtra nästan som hos Geijer,
ehuru stilen här är lättare och smidigare, mindre
sammanpressad och majestätisk. Fantasiens bildrikedom
saknas ej heller här och lika litet friluftsstämningen,
havssältan.
Ett tidningsföretag som Strindberg under dessa år
själv tänkte starta hade ännu mindre framgång än
Försäkringstidningen. Det var dock av en art som bort
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>