- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
117

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

— tillägger Strindberg — emanciperade damer. För
Norge och dess bondeopposition klappar hans
oppositionella hjärta varmt.

Så komma då de dikter där Strindberg är färdig. Även
där vårdslösar han ofta formen och det med full avsikt.
Han använder gärna den av Heidenstam såsom typiskt
80-talisk hånade »bekvämlighetsversen» med bara
varannan rad rimmad. En gång rimmar han t. o. m. endast
de udda raderna men icke de jämna; i en fyrradig strof
alltså rad 1 och 3 men icke rad 2 och 4. Någon gång
blandar han vers och prosa. Han använder med glad
oförsynthet vardagliga talspråksformer som »oprahuset»,
»kaklugn» och »skym unnan». I sin polemik nekar han
sig ingenting. Där talar han om syfilis och lort och
»Musernas bidet» (toalett). Man ser att han menar fullt
allvar, då han säger:

Det sanna är fult, så länge sken är det sköna.
                        Det fula är sanning!

Han försöker skriva fult. Förgäves! De grova orden
klinga icke (för den som är litet härdad i fråga om poesi)
pinsamt och fult utan muntert och käckt. De verka
fantasirikt. När han gör en idyll som Lördagskväll
långt mer vardaglig och realistisk än dittills brukats, blir
den därigenom bara dess mer verksamt och levande
vacker. Den oppositionellt men ej slött vårdslösa
formen, den kastvindslika ombytlighet som präglar hans vers
ökar dess fart och liv, gör den eggande, medryckande.

Dessutom har Strindberg en medfödd, okuvlig smak för
klangrika, mitt i farten säkra och mitt i lidelsen lätta
rytmer. Han har en lika medfödd och okuvlig smak för
de klangfulla, fylliga, fantasirikt målande orden, och när
han medels sin språkliga radikalism öppnar slussarne för
alla de ordmassor som dittills ej släppts in i diktens lugna
kanaler, blir det icke minst en mängd nya skönhetsord
han låter strömma in i språket. I båda dessa fall förebådar
och förbereder han Fröding, vilken han också med
säkerhet direkt påverkat. Han har alltså icke endast »rivit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free