- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
192

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den goda arten genom urval och pålägg av de bästa. Det
var alltså naturligt nog att när Strindberg skulle, som
han i Dikter bebådat, fira Min Jubelfest — 89 [1]
så kunde han ej finna något inspirerande demokratiskt
ämne att skriva om. Han fann att varje fall av förtryck
hade minst två sidor, varav minst en talade till
förtryckarnes förmån.

Skönlitterärt hade han redan i Smygvägar,
alltså troligen 1887 visat hur hans motvilja mot kvinnan
gled över till motvilja mot underklassen. Redan
samma år och i samma tidning har han uttalat den nya
formeln både för dem — ej blott kvinnor och lägre raser
utan även alla andra — som han hatar och för dem, som
han älskar. Han skildrar i Neue Freie Presse två
artisttyper, en (den puckelryggige målaren K. E. Skånberg
— vilken ju ej får dömas efter Strindbergs skildring)
representerande De Små [2], de kroppsligen och
andligen små, som just därför bli omtyckta och bortskämda,
samt en representant för De Stora (Ernst Josephson,
den moderna svenska målarkonstens förste ledare),
vilken just för sin yttre och inre storhet blir förföljd
eller försmådd [3].

Det är särskilt ett motiv som under dessa år sysselsätter
Strindberg: det han i en av sina Vivisektioner
kallar Hjärnornas Kamp [4]. D. v. s. kampen
mellan en andligt överlägsen man (= Strindberg) och en
underlägsen. Den senare har dock ett övertag i sitt
väsens lumpenhet, vilken tillåter honom tillgripa vilka medel
som helst, men den förre segrar genom sin överlägsna
intelligens — och genom att han till sist förstår att endast


[1] Införd i Tryckt och Otryckt I (1890), nu i Samlade
Skrifter, Likt och Olikt I.

[2] Skissen infördes på svenska i Tryckt och Otryckt II; nu i
Samlade Skrifter, Prosabitar från 1880-talet.

[3] Skisserna trycktes första gången 1887 i Neue Freie Presse;
nu i Prosabitar från 1880-talet.
[4] Skisserna trycktes första gången 1887 i Neue Freie Presse;
nu i Prosabitar från 1880-talet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free