Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
sättet. Hos honom kunde ej formen väsentligt ändras,
förrän livsåskådningen väsentligt ändrats. Fantasidiktens
timma var för honom ännu icke kommen.
Han fortsatte att skriva naturalistiska dramer. De
flesta av dem äro, även de, självbiografiska. År 1893
utkommo under samlingstiteln Dramatik fyra
enaktare, skrivna redan på våren 1892 [1]. Debet och
Kredit skildrar en stor mans återkomst till sitt
fosterland — och till en sådan massa tiggande vänner och
tvivelaktiga fordringsägare att han genast måste rymma
igen. Första Varningen skildrar en episod från
Strindbergs äktenskap, vilken visar hur osäker han alltid
kände sig på sin hustrus kärlek och på sin överlägsenhet
gentemot henne. Inför Döden tecknar en schweizare
— dock ej en riktig schweizare, upplyser Strindberg
tämligen onödigtvis — som dräper sig för att hjälpa
sina otacksamma barn, vilka upphetsats mot honom av
modern. Man skönjer här orsaken varför Strindberg
denna tid någon gång var bitter mot barn; hans egna
barn hade helt naturligt icke tagit hans parti under
den äktenskapliga brottningen. Ett påfallande motiv i
stycket är att fadern säges ha utmålats som desertör —
tänkte Strindberg på det klander han rönte för sin
motvilja att resa hem till Giftasprocessen? Moderskärlek
behandlar underklassproblemet på ett både vetenskapligt
pessimistiskt och mänskligt rörande sätt. En
flicka, född av en f. d. sköka, som skildras i bittra och
bjärta färger, möter en god flicka av verkligt hög klass
som räcker henne handen för att leda henne uppåt; men
hon kan ej följa; hon är dömd för livet till dunklet och
smutsen.
Ett större drama Bandet framför direkt hans egen
äktenskapsprocess på scenen: det förtvivlade, nervösa,
mer ömkansvärda än upprörande - gräl mellan man och
kvinna som kommer igen i så många Strindbergsdramer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>