- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
241

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


XXV.


“AVFÄLLINGEN“



Underliga rykten började efter mitten av 1890-talet
spridas i Sverge. Ett av dem — det som gjorde minst
sensation — sade att Strindberg blivit galen. Ett annat —
och det väckte verkligen intresse — förkunnade att han
blivit frälst. Strindberg, gudahädaren framför andra,
hade blivit katolik, sades det. Han hade avfallit som
Mäster Olof, som Falk i Röda Rummet. Han hade
förnekat sig själv, förnekat det som utgjorde hans rätta
själv, titantrotset, han tiggde som en bruten man om nåd
hos de gudar han hädat! Var det sanning?

Onekligen kunde man steg för steg skönja en utveckling
hos Strindberg i religiös riktning. Den skymtar t.
o. m. i hans naturvetenskapliga böcker. När han i
Antibarbarus
(skriven 1893—94) [1] hävdar att det blott
finns ett grundämne, ligger ju redan därbakom en sökan
efter enhet i tillvaron — samma sökan som driver den
religiöse till tron på Gud. I Jardin des Plantes
(skriven 1895—96) [2] hävdar han däremot att tillvarons
väsen är oordning — en sats som logiskt men icke
psykologiskt står i strid med den förra. I båda fallen söker
Strindberg sönderbryta naturlagarnes orubbliga herravälde
för att få plats först för människans relativt fria
verksamhet, sedan för den absolut frie
världsbyggmästaren. I Typer och Prototyper (1898) [3]
bekänner han ock sin tro på denne. Där är han klart
religiös. Men innan han kommit så långt, hade han låtit
mänskligheten, åtminstone den svenska, uppleva många
själsrörelser och sensationer.

De icke-naturvetenskapliga programuppsatser han skrev
under denna tid — oftast i franska tidningar —

[1] Nu i Samlade Skrifter, Prosabitar från 1890-talet.
[2] Nu i Samlade Skrifter, Prosabitar från 1890-talet.
[3] Nu i Samlade Skrifter, Prosabitar från 1890-talet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free