Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
roman kallad Klostret. Klostret var det ursprungliga
namnet på den stamlokal varå Strindberg och hans
vänner under Berlintiden brukade samlas; man kan förstå
att Strindberg under sin dåvarande stämning skulle fatta
namnet som ett varsel. Lokalen föreföll, säger han,
genom en av dess byggnadssätt framkallad synvilla som en
ändlös labyrint, och visst är att den i hans skildring får
över sig en fantasiglans, högst ovanlig i restauranglokaler.
Det liv han där och annorstädes lever med i växlar från
perversitet över vildhet till hjärtlig vänskap. Av de
skildrade vännerna är »ryssen» naturligtvis Prsybyszevski,
Ilmarinen finnen Adolf Paul och Der Wildmann Dehmel.
Märkligt är ett yttrande av Strindberg om orsaken till
att så många av de därvarande konstnärerna-litteratörerna
voro gifta med frånskilda fruar. »Möjligen är», säger
han, »den unga flickan, barnet, icke det sällskap en
intelligent man söker, utan hustrun, den vetande, vakna
motsvarar kanske bättre hans föreställning om makan som
dublerar hans person». Däri ligger nog förklaringen
till att Strindberg med allt sitt tal om den moderna
kvinnans fördärv och den enkla gammaldags kvinnans dygder,
dock alltid drogs till moderna kvinnor, de månde vara
unga eller icke.
Romanen Klostret vart aldrig mer än ett
fragment [1]. Strindberg hade blott hunnit förtälja hur han
första gången träffade sin blivande andra hustru utan att
närmare fästa sig vid henne [2].
I stället gjorde Strindberg ännu en ansats att i
dramats form vinna den eftertrådda och svårvunna
klarheten i sin botgörings- och omvändelsekris.
År 1899 utkommo under den gemensamma titeln Vid
Högre Rätt ... två nya skådespel, vilka beteckna ett nytt
stadium av hans diktnings frigörelse från hans
sjukdomssymptom och sjukdomshistoria. De hava visserligen hans
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>