- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
286

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Nietzscheanska hat mot kristendomen) till kamp för
religionsfriheten. I denna lösen har alltså Strindbergs ännu
i Gustav Vasa framträdande tvekan mellan
katolicism och protestantism utmynnat. Han har återigen, mot
sin förmodan och strävan, blivit en frihetens man.

Gustav Adolf (skrivet i slutet av 1899, tryckt
följande år) tillhörde de dramer Strindberg själv satte
högst. Men det mottogs ovänligt. Gustav Vasa
och Erik XIV (däremot icke Folkungasagan)
hade slagit an och prisats. Men Gustav Adolf
rörde ju svenska nationalstolthetens främste hjälte och
ansågs häda denne. Visserligen var styckets huvudperson
ädel och buren av stora idéer, men han verkade ju
ej ofelbar statsman och oövervinnelig fältherre, alltså
var han skändligt försmädad. Både litteraturkritiker och
historiker av facket klandrade dramat. Professor Hjärne
erkände i en artikel om Strindbergs historiedramer såväl
dennes beläsenhet som diktarens rätt att fritt omdana
historiens personer men tillbakastöttes av dramernas
ovetenskaplighet och fann deras hjältar för veka. Även
Levertin var mycket kritisk. Förgäves tog Strindberg
själv (i Svenska Dagbladet 1903) sitt drama i försvar [1].
Han fick aldrig heller, trots stora ansträngningar, se det
uppfört i Sverge under sin livstid.

Eljes hade hans nya stycken börjat spelas. Gustav
Vasa
hade en mycket framgångsrik premiär hos Ranft
på Svenska Teatern 17 oktober 1899; Hillberg spelade
kungen, August Lindberg Magister Olaus, De Wahl
Erik, Svennberg Göran Persson — alla överlägset. Erik
XIV
gavs i slutet av samma år på samma teater,
medan Folkungasagan först upptogs i början av 1901.
Då hade även Dramatiska teatern börjat spela
Strindberg. Den gav i februari 1900 Brott och Brott
med fru Augusta Lindberg som Henriette; stycket gjorde
starkt intryck. I november samma år upptog den första
delen av Till Damaskus, varvid en delvis ny


[1] Se Samlade Skrifter, Efterslåtter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free