- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
291

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

deras själsliv, uppfattar dem i Strindbergs egen anda
som individuella själiska varelser.

Så skrider handlingen i Påsk från en mörknande
skärtorsdag över en tung, mörk och kall långfredag, som
dock slutar i milt månljus, fram till en skyhöljd men
ljusnande påskafton. Till påskdagens solstrålande
uppståndelsefröjd har Strindberg ej hunnit fram. Men
dödsskuggan och dödsångesten äro övervunna.

Ehuru Påsk är ett nutidsdrama, är dess stil icke rent
verklighetsskildrande. Dess uttryckssätt rör sig med
symboler, yttre tecken på andliga ting, såsom å ena
sidan fastlagsriset, vilket kommer anonymt med posten,
å andra sidan Eleonoras påsklilja. Eleonoras blida
sinnessjukdom lägger ock en sällsamt dunkelljus färg över
dess scener. Att Strindbergs nyvaknade diktning också
innebär ett nyvaknande av hans fantasi visar på ett annat,
mer lekande sätt hans lilla pjäs Kaspers Fet-tisdag, där
han låter Kasperteaterns dockfigurer stå upp ur sin
låda och få liv. För Kasperteatern hade Strindberg i
Gamla Stockholm på tal om folknöjen röjt ett påfallande
intresse, vilket han väl nu erinrat sig. Tydligen har
han dock numera ej mycket skämtlynne till sitt
förfogande. Stycket är särdeles obetydligt. Ett par av hans
livsminnen framträda i det äktenskapliga gräl som
öppnar dramat, i Kaspers ömhet om sina barn, i hans och
de andras fantasiresa till de sköna, stora städer
Strindberg själv skådat. Kasperfigurerna skola väl
symbolisera hans diktarfantasis gestalter. Men det blir
ingenting märkligt av något enda bland styckets motiv.

Även i nästa drama Midsommar förekommer en svag
Kasperscen och dessutom en liten skuggscen, där Karl
XII visar sig i Riddarholmskyrkans fönster. Eljes är
stycket verklighetsskildrande. Det hör, också det, kanske
just på grund av sin övervägande ljusa grundstämning,
till Strindbergs mattare. Det är emellertid av stort
intresse för kännedomen av hans inre liv under dessa år.
Det är överfyllt av speciella Strindbergsmotiv. Mest
varieras temat oskyldigt lidande. Hos flera av dem, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free