- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
292

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

här få lida oskyldigt igenkännas diktarens egna
upplevelser; hos greven som drager sig för att återse
Stockholm, där han lidit mycket; hos styrmannen som en
gång studerat grekiska men i förtid upphört därmed,
som har ett dystert äktenskap bakom sig och en
frånskild hustru i livet, som har haft otur men som
omsider får befordran. Stycket är förvånande fullt av
överklassare vilka sjunkit ner i underklassen: styrmannen,
konstapeln, stadsbudet, maskinisten tillhöra alla denna
kategori. Uppenbart drogs Strindberg starkt till sådana
typer, därför att han själv kände sig samhälligt
degraderad. Den iver varmed han skildrar personer som
påminna om honom själv såsom oskyldigt lidande röjer
hur djupt ovillig han var att tillerkänna sig någon skuld.
Men han har tydligen svårt att komma ifrån skuldtanken,
då han gång på gång måste motivera sin oskyldighetsförklaring
på nytt. Att det är så många som här
uppträda såsom oskyldigt lidande röjer för övrigt att
han känner varmt för andras olyckor, ej blott för sin
egen.

Även hans ödmjukhetspredikan återkommer här.
Styckets egentliga huvudperson är studenten Ivar, som
får lära sig lägga bort sin högfärd. Om denne
företräder Strindberg själv är ovisst. Så mycket är dock
säkert att studentens tyckmyckenhet ifråga om gott kaffe
är tagen direkt ur författarens eget syndiga hjärta.
Motivet från Till Damaskus om skolgossen som lät en
kamrat få plikta för sitt eget puts uppträder också här.
Vidare uppdyker desertör-motivet från Inför Döden.
Desertören utvecklar sig emellertid till fosterlandsvän;
det går överhuvud ett fosterländskt drag genom
Midsommar
liksom genom Gustav Vasa. Dock äro
meningarne starkt delade angående Karl XII, vilkens
uppträdande i kyrkfönstret föranleder dispyt.

Överhuvud segra de uppbyggande makterna i dramat.
Där får man lära sig vara tacksam för den njutning som
ligger i att helt enkelt vara till — åtminstone när man är
utsövd! Man får ock lära sig att tro människorna om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free