- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
301

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Skilsmässa erhölls till sist, och i maj vigdes August Strindberg
och Harriet Bosse.

Ur den nya kärleken uppstrålade nu för Strindberg
på allvar en ny romantik.

Dödsdansen är Strindbergsk verklighetsskildring.
Men Strindbergs nästa av den nya unga kärleken påverkade
bok är ren romantik. Den innehåller tre skådespel,
Kronbruden, Svanevit och Drömspelet (tryckta våren
1902). Dessa bilda en samkomponerad treklang, en stämningstrilogi.
Det första är progress, stigning ur nöd och
hopp, det andra kulmen, kärlekens seger, det tredje regress,
ett sjunkande ned mot förintelse och förlossning.
Kronbruden
är ett folkskådespel, fullt av folksägnernas
romantik. Där uppträder Forskarlen (Näcken), där en
jordegumma som ock är häxa, där ett barn som går igen;
fantasiscener växla med och utfylla människoscenerna.
Styckets grundton är försoning. Två släkter tvista. En
flicka ur den ena, Kersti, som skall gifta sig med en
yngling ur den andra, men som ej tåles av dennes släkt, vill
först viga sig med sin älskade inför Gud, då det ej får
ske inför människor, alldeles som Strindberg ville viga
sig med Harriet Bosse. Men sedan vill hon som brud,
som kronbrud triumfera över den fientliga släktens
högfärd, och för att kunna göra detta tager hon det barns liv
hon före vigseln haft med ynglingen — det är troligtvis
Strindbergs första barn med Siri von Essen vars minne
åter pinar honom. Men hennes högmod brytes, hon mottager
och bär sitt straff och får nåd, både jordisk och
himmelsk, den senare förkunnad dels indirekt genom ett
jordiskt barn, ur den fientliga släkten, som tyr sig till
henne, dels genom Jesusbarnet, vitstrålande som i
Advent
. Likväl offrar hon sitt liv och försonar därigenom
släkttvisten. Stycket besvarar alltså Strindbergs ständiga
fråga: skyldigt eller oskyldigt lidande? med ett: varken
skyldigt eller oskyldigt men dock både rättvist och
skuldlöst. Kerstis ur lidandet födda godhet sträcker sig
ock till naturen. Hon vill ej trampa på en myra.
Därför framtvingas vid hennes död också en aningston om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free