- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
311

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tillfälle att teckna Skärgårds- och Stockholmsnatur i en ram
som gör dikten till en variant av berättelsen om
Klockkaren på Rånö. Åter skildrar han en klockare som får
ute på landet gömma sin musikkärlek, vilken är hans
olycka, därför att den ej fick utbildas, hans lycka, därför
att det ej ens ute i klockargårdens ensamhet övergiver
honom. På hexameter är ock Trefaldighetsnatten
skriven, en dikt om några lantlige, själsrike enstöringars
samtal och tankebyggerier, avbrutna dock stundom
av barnsång eller deras egna ungdomsbikter — i denna
dikt är Chrysaëtos-cykeln infogad ävensom en annan mer
realistisk men dock fantastisk skildring av samma
kärleksöde: Jag Drömde. Ett par senare tillfogade
lärodikter, Rosa Mystica och Skapelsens Tal och
Lagar
återgiva i versform Strindbergs fantastiska
naturvetenskap, vilken sökte finna mystiska tal och
samstämmigheter överallt i naturen.

Dessutom möter, redan 1902, en dikt Maj på Heden
där Strindberg helt och varmt upptager arbetarnes
rösträttskrav som sitt eget, som rättens.

Formellt äro Strindbergs 1900-tals dikter mycket olika
hans dikter från 70- och 80-talen. Visst icke helt olika.
Rytmen har fortfarande kvar sin fria gång och även sin
vårdslöshet. Verksamt tillspetsade äro fortfarande ofta
dikterna, ehuru nu sällan i stridssyfte. Verklighetsiakttagelsen
finns kvar, och den lust för bilder från fantasins
och historiens, ej minst Antikens värld som nu är
förhärskande, saknades visst icke heller på 80-talet. Dock
har det realistiska draget så skjutits tillbaka och det
fantasirika så stärkts att Strindberg numera måste kallas en
romantisk eller klassisk-romantisk lyriker. De antika
sagoanspelningarne och skönhetsorden äro nu lika
överflödande rika som osökta. Exempelvis äro de hexametriska
lärodikterna helt visst uppbyggda efter mönstret av
helleniska sådana. Men till antikelementen ansluta sig hos
Strindberg liksom hos Viktor Rydberg de romantiska:
figurer som Ahasverus och Flygande Holländaren.
Därtill komma så toner och föreställningar ur svenska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free