- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
314

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vilken också utmynnar i sagovärlden, ja i paradiset.
Mer i sin vanliga form uppträda förtretligheterna i
Sjusovaren, men också där tagas de blitt, och i Fotografi
och Filosofi
övervinnas de helt vardagligt genom
friluftsliv och gott lynne.

Något liknande, nämligen hur man får ett fult
landskap till skönt genom arbete, visar När Träsvalan
kom i Getapeln
, den resignerat gripande sagan
om fången som gjort ont och dock ansåg sig ha lidit för
mycket, men som vid livets slut finner sig under
straffarbetet ha förverkligat den skönhetsdröm han haft men
övergivit — förverkligat den för andra. Man förstår
att motivet var personligt känd av diktaren. Detsamma
gäller motivet i Fotografi och Filosofi: fotografen som
filosofiskt anser världen vara bakvänd och bevisar detta
med att allt ju är bakvänt på fotografiplåten. Ty
diktaren skapar ju en helt annan bild av världen än den
verkliga och håller tilj döden på att det är den som är den
riktiga. Sannolikt döljer sig ock i sagan om
Triumfatorn och Narren
en själverfarenhet. Den
handlar om en man som gjort ett gott verk och blir — på
skämt men elakt — härmad och hånad. Dock gör hånet
honom bättre än förut, medan hånaren (väl en kritiker!)
omedvetet iklär sig den härmades dåliga sidor och
får lida därav. Det är nästan synd om honom, säger
Strindberg — hans sagoberättargodhet har här svårt att
räcka till.

Hårt prövad men dock till sist segrande blev hans
godhet även i sagan Pintorpa-fruns Julafton,
vilken nog skrevs nu men trycktes först senare. Den
upptages mest av en äktenskaplig polemik i hans fränaste,
minst goda och mest självgoda ton. Mycket av honom
själv, fast för visso ock mycket av en eller flera andra,
innehåller sagan om Jubal utan Jag, om konstnären
som under framgångens tider genom högmod förlorar sitt
sanna jag, som sedan förlorar sin framgång på grund av
sin hustru, därpå även förlorar sin hustru och slutligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free