- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
315

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

återvinner sitt jag, när han kommer hem och lägger
huvudet i moderns knä.

En saga om ondska—straff—lidande—godhet—upprättelse
inom konstnärsvärlden är ock Tobaksladan.
Försoning, internationell försoning mellan folken (i svag
anklang till Samvetskval) är innebörden av S:t
Gotthards Saga
. Svensk historia är bakgrunden i
Guldhjälmarne i Ålleberg
(ett motiv Strindberg
ursprungligen tänkt infoga i Midsommar), men
samma sagas förgrund är svensk nutidskritik av den art
som snart skulle bryta fram i Götiska rummen.

Sagor var den första bok på länge som utkom hos
en annan förläggare än Gernandt. Mari ser att en
brytning skett. Eftersom det gäller Strindberg, hade den
naturligtvis ej ekonomiska skäl utan personliga.

Strindberg hade brutit med Geijerstam. Han hade
alltsedan Giftas-tiden misstänkt denne, liksom han ju
misstänkte nästan alla. Han misstänkte honom icke blott
för litterär fiendskap, utan han trodde även att
Geijerstam ville blanda sig i hans äktenskaps slitningar. Den
författare han i företalet till En Dåres Försvarstal
omtalar såsom förklarad fiende till indiskretioner hos
andra och såsom betänkt att skildra hans, Strindbergs,
äktenskap var just Geijerstam. Men när så Geijerstam
1897 uppsökte Strindberg i Lund och tog hand om hans
böcker, väckte detta hos den just då, som han tyckte, av
hela världen övergivne diktaren den varmaste tacksamhet.
Den mest vänliga och erkännsamma ton präglar hans
brev till Geijerstam under de närmaste åren.

När så Strindberg 1899 flyttade till Stockholm,
trädde vännerna i närmare personlig beröring, men det visade
sig icke nyttigt. Strindbergs nya religiösa åskådning var
ju Geijerstam — trots Medusas Huvud, som också
Strindberg tyckte om — i grunden främmande. I ett
brev av 27 december 1900 talar Strindberg om deras
olikartade idésfärer som bortstöta varandra. Men
härtill kom också något annat: Strindbergs gamla fruktan
för »Beskyddare». Han finner Geijerstam ha velat, låt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free