- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
321

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

materialistisk. Samt Goethe. Det är förvånande att finna
Strindberg, den mest sönderslitne bland diktare, beundra
denne harmoniske olympiker. Men även Goethe var,
framhåller Strindberg, religiös och halvt socialistisk på
ålderdomen (i Faust). Framför allt beundrar
emellertid Strindberg, som själv tog livet på så blodigt allvar,
Goethe for den lätta hand varmed han tar på livet, ty
därigenom liksom underkände han dess verklighet och
förtog dess makt att plåga. Men vid sidan av Goethe
ställer han, olik de flesta men trogen sin ungdoms
förtjusning, utan tvekan Schiller.

Sökte Strindberg religion hos Goethe, så sökte han den
ej i kyrkan; dit förmådde han sig aldrig att gå. Men han
läste andaktsböcker. Han hade många sådana. De katolska
tycker han bäst om, de representera ju klassicismen,
internationaliteten och hoppfullheten; dock är han icke
katolik. En luthersk andaktsbok från 1600-talet finner
han hemsk i sin stränghet. Främst läser han Bibeln,
vilken han alltsedan Legender gång på gång säger
innehålla svar på andens och livets alla frågor. Men
Gamla Testamentets hämndnedkallelse ogillar han
alltjämt, ehuru han finner det naturligt att man tackar Gud
för segern över sina fiender. Det finns, säger han,
ögonblick då blott buddhismen hjälper — den rena
livsförsakelsen. Jämför Drömspelet! Han har ock en
Buddhabild i sitt rum. Så finns det ögonblick då han
tvivlar på all religion. Han vet att han ej kan nedslå
detta tvivel teoretiskt. Därför nedtystar han det.

Året efter utkom — hos Geber första delen av
Strindbergs Samlade Dramatiska Arbeten; han hade nu nått
fram till de samlade verkens tid — ett verk där han just
åstadkommer en slutuppgörelse med sina tvivel. Det är
Till Damaskus III; ett föga omtalat men mycket
märkligt drama. Man ser att det ej bär det nyss
genomlevdas och genomlidnas intensiva och upprörda stämning
på samma sätt som botgörardramat Till Damaskus’
två första delar. Det är ej heller så dramatiskt intensivt
utan snarast ett läsdrama. Men det är överfullt av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free