- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
323

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bragte en annan i olycka. Man förstår nu varför just den
ungdomssynden ter sig så enastående stor. Den var den
första svåra. Ur den härledde sig alla de andra. Ty ett
brott straffas av Himlen med ett nytt brott, som i sin
tur straffas på samma sätt och så i oändlighet. Men den
oändliga syndakedjan leder ej blott framåt utan ock
bakåt. Den som Strindberg med sin synd bragte i olycka hade
själv felat mot en annan, denne andre hade gjort en
annan olycklig och så vidare. Därför blir ock Strindbergs
slutsats att alla människor äro relativt oskyldiga — men
det får man icke säga dem.

Förlossning från skulden, den må vara mer eller mindre
relativ, ger blott religionen. Strindberg bekänner här på
nytt att han längtat efter en moderlig Gud, och att
Fader-Guden alltid för honom velat taga bilden av hans stränge
jordiske fader. Han har velat vila i en moders knän. Nu
får han i stället vila i ett kloster. Men märk väl, hur
hänfört han än prisar klostret, dess övermänskligt
klarsynte prior, dess vise munkfäder — det är intet verkligt
kloster han prisar. Det kloster han menar, är hans
ensamhet; det synes därav att man där upphört tala.
Katolik är han ej, det röjer han även här. Tvärtom i denna
sammanfattande dram slutar han med att sammanfatta,
med att ena motsatser. Han finner inre motsatser i
samtlige de store män han beundrat (eller undrat över) och
vill nu beundra dem med alla motsatserna. Det Både-och,
i stället för Antingen-eller, han på 8o-talet ville hävda
i en specialfråga, tullfrågan, vill han nu, citerande Hegel,
göra allmängiltigt. Han vill söka det enande i skilda
religioner.


*



<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free