- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
340

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

stormen, palmen befriades och frodades på nytt. »Men när
ägaren såg i almanackan, fann han att dagen bar en kär
persons vackra namn. Och han sade sig: Jag har
lösgivit en fånge på din dag, till din välgång, till din
befrielse, älskade! Och till min.»

Icke endast barnen, blomstren och bohagstingen röna
diktarens ömhet under vredesstormen. Det finns
människor i boken som helt omgjutas av godhetens andra. Så
t. ex. en liten bokhandlare, om vilken det sägs att när
han står i ett suprum fullt av ondska och tobaksrök,
»den lille mannens person var begränsad av ett rökfritt
område, där luften var klar». Denne jämte greve Max
från Götiska Rummen (vilkens Ester är borta)
och ännu en likasinnad draga sig jämte bokens
huvudperson, Falkenström, som tydligt angives vara
Strindberg själv, tillbaka till ett kloster liknande det, som
förhärligas i Till D a m a s k u s III, fast det bara är ett
improviserat lekmannakloster. [1] Där får man genom
»andlig diet» och »andlig gymnastik», d. v. s. genom
inövning i godhet och renhet, lära sig återförvärva
själens hälsa. Ej minst viktigt är att avkoppla de
strömmar som förena en med ens fiender — man igenkänner
Strindbergs tro på de andliga inflytelsernas fjärrverkande
och rent materiella makt — och första villkoret därför
är att ej hata dem, ja ej ens taga deras namn i sin mun.

Dessa moderna klosterbröder fördjupa sig fastmer i
uppbyggliga samtal. Gärna röra dessa religionen. Den
toleranta, mer eller mindre tvivelsamma religion
Strindberg småningom arbetat sig till börjar övergå i en mer
fanatisk eller åtminstone dogmatisk. Han hyllar numera
den kristna teologins huvudläror, fast han visserligen
tolkar dem på sitt särskilda sätt. Han ogillar bibelkritiken,
särskilt försöket att förklara Bibeln ur Babels kultur
och religion. Han söker motivera sin tro på järtecken.


[1] Klostret är förlagt till Siklaön med utsikt över Blockhusudden
och segelleden; där ville just Strindberg, enligt vad han
ungefär vid denna tid skrev till ungdomsvännen Lipmansson,
bygga sig ett »Fridhem».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free