- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
345

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I Eremiten Peter bekänner Strindberg att han har svårt
att uttala något omdöme över korstågen. I samma
novell uppträder ovanligt nog en god hund. I Laokoon
utföres närmare Lutherdramats grundtanke om Rom
och påvekyrkan som hedendomens d. v. s. den sinnliga
lösaktighetens hemvist. I novellen om Ludvig XI av
Frankrike, Redskapet, heter det utan ironi om
kungen: Bödlar ha också sin uppgift. I skildringen från
Old Merry England
(Henrik VIII:s tid)
uppmärksammar man mest en kritik av vissa partier i Gamla
Testamentet, vilken visar att Strindberg icke ansåg
Bibeln som en enhetlig bok. Vita Berget är en matt
upprepning av Sista Skottet i Svenska Öden. Tsar
Peter, Den Store, tecknar Strindberg med oskrädda
färger men med en viss instinktiv sympati för hans
livsenergi och hans lynnes skiftnings rikedom. »Aldrig lika
i två minuter», säger hans hustru. »Inte tråkar jag ut
dig med det evigt samma», svarar Peter. Däri har han
en viss likhet med Gustav III, som han ock liknar däri
att han själv ger sig mitt in i en skock sammansvurne,
vilka tänka mörda honom. De Sju Goda Åren
handlar om Fredrik den store; Preussen framställes där
liksom i Världshistoriens Mystik som en
skyddsmur mot Ryssland men ock som Sverges lyckligare
rival. Voltaire behandlas i samma novell med en
viss aktningsfull satir, medan Rousseau prisas. I
Domedagar
tager Strindberg måttfullt men mycket bestämt
franska revolutionens parti mot kungadömet; särskilt
Marie Antoinette får över sig de från Strindbergs
äktenskapsskildringar kända anklagelserna för koketteri och
otrohet, här skärpta till blodskam. Där siar han ock
om världsrepubliken, mänsklighetens förbrödring, och
riktar mot en tvivlare dessa ord, mer resignerade än
fredsprofetian i Samvetskval men okuvligt troende
— ord, märkliga att läsa just i dessa dagar: »Vår
historia är bara tre tusen år; om tre tusen år till kan
mänskligheten börja reflektera över sitt förflutna, och
om sextusen kanske det märks att förbättringen inträtt».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free