- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
346

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Men oemotståndligt drages Strindberg tillbaka till sin
gamla kärlek, svenska historien. Knappt har han våren
1905 slutat de världshistoriska berättelserna, förrän han
börjar skriva Nya Svenska Öden eller Hövdingaminnen,
såsom Strindberg ursprungligen tänkte kalla
dem [1]. De utkommo följande år. Man finner i dem
samma kompositionsfel som i Historiska Miniatyrer:
för mycket resonnemang, ingen enhetlig handling.
Men skildringens friskhet är här en helt annan.

Naturligtvis finns här ej de gamla Svenska Ödenas
ungdomsfriskhet. De nya äro eller söka vara mera
historiska, men de äro avgjort mindre artistiska. Å andra
sidan äro de, tack vare den väldiga dramatiska alstring
som ligger mellan dem och de gamla, mer dramatiskt
formade än dessa. Den historiska framställningen
avbrytes gång på gång av långa, till verkliga scener
sammanfogade replikskiften.

Strindberg har i dessa nya svenska öden mer än i de
gamla velat se Sverges historia ur internationell
synpunkt. Detta följde av hans världshistoriska studier,
som närmast torde ha härletts av hans intresse för
katolicismen. Sysslandet med världshistorien har i sin tur
fött ett starkt intresse för de politiska problemen till
skillnad från de kulturhistoriska. Därmed sammanhänger,
här som i dramerna, ett starkt intresse för kungagestalterna.
I det fallet kvarlever en rest av hans Nietzscheanska
store-mäns-dyrkan ännu i hans nydemokratiska
tid. Sannolikt sammanhänger detta med hans isolering,
vilken kom honom att grubbla över den enskilde och
hans självuppgörelser.

Första berättelsen, Sagan om Stig Storverks
Son
har en synnerlig glans och fantasiflykt över sig. Den
är ock i mycket tagen ur författarens eget hjärta. Dess
hjälte, Starkodder, skald och stridsman, är en son av
mörkrets längtan till ljuset; han gör stora ting men ock
nidingsdåd — dräper vänner; han vinner med makt till


[1] Så kallas de i Samlade Skrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:40:19 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hestrindbg/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free