- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
401

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

i ensamheten; i stället får han förvissning att det verk
han gjort skall leva.

Är stämningen i detta drama mer dämpad än i de båda
närmast föregående, så är den däremot mindre blid mot
människorna. Här finnas flera utbrott av människoförakt.
Men inga av människohat. Slutintrycket blir att
människorna icke egentligen äro onda och stundom ädlare än
man tror. Den kvinnovänlighet, att icke säga kvinnokärlek,
som frambröt i Sture-Vasa-dramerna saknas visserligen
här, men ej heller den har förbytts i hat.

Alla dessa tre dramer ha mer eller mindre byggts på
Nya Svenska Öden
. Siste Riddaren upptager
motivet från Kungshamns Gisslan — Sturens fåfänga
godhet — och utvidgar, förstärker det. I
Riksföreståndaren
återkommer tvisten mellan Gustav Vasa
och biskop Brask i Räfst- och Rättarting, fast nu
biskopen behandlas vida hänsynsfullare. Jämför man dramat
Bjälbo-Jarlen
med berättelsen av samma namn,
finner man först att jarlen, dramatiskt sett, skjutits
tillbaka dels för Magnus, dels — ett demokratiskt drag —
för enkle män ur folket. Vidare att scenerna äro mindre
bjärt-livfulla och mer sorgmodigt tunga. Slutligen att
jarlen visserligen är halvt hedning och halvt kristen som
förut, men att Strindberg nu skänker en mer övervägande
sympati åt hans personlighets kristna hälft.

I dramat liksom i berättelsen har Strindberg
återupptagit motivet från Högre ändamål i sina gamla
Svenska Öden och Äventyr
: prästen som på kyrkans
bud slitits bort från maka och barn; han har nu hunnit
bli nära nog vansinnig av smärta. Men nu kommer ock
försoningen — med mindre har ej Strindberg kunnat
släppa motivet. Efter ändlösa år av lidande får
mannen, gammal vorden, igen de sina genom Magnus
Ladulås’ förbön hos påven. Säkerligen har Strindberg som
omvänd ångrat sin ungdoms skarpa angrepp mot kyrkan;
hela dramat är mycket kyrkovänligt. Men nog ser man
att ej detta var djupaste skälet till hans nödtvång att
förena de skilda makarne utan ett mänskligare. Nämligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free