- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
470

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fast visserligen ingalunda renlärig, antidemokrati och
övermänniskotro. Han övergiver sin tro på Gud-Skaparen
och blir den svenska litteraturens våldsammaste
gudahädare. Ifråga om formen övergår han från den
fröjdstrålande, utopiskt fantasifärgade naturalism som
utmärkte slutet av förra perioden till en frän, obeveklig,
ohyggligt skärpt verklighetsskildring, varifrån han dock på
sistone börjar längta till något nytt, något på en gång mer
ljust och mer mystiskt, utan att ännu riktigt kunna finna
det. Periodens märkliga verk äro otaliga: här må blott
erinras om Giftas II, Fadren, Fröken Julie,
Fordringsägare, Bland Franska Bönder,
Hemsöborna, Skärkarlsliv, Tschandala,
I Havsbandet
samt alla de självbiografiska verken
från Tjänstekvinnans Son till En
Dåres-Försvarstal
. Periodens räckvidd kan något så när
riktigt fastställas till åren 1885—90.

Var denna period lång och överrik på skapelser, så är
däremot nästa period 1891—94, kort och relativt
fattig på diktverk. Strindberg skrev under denna tid intet
av sina bästa verk och vart inom kort fullständigt litterärt
improduktiv. Ödslighet, tomhet, fåfänga försök att vara
stark och livsglad, sådana äro periodens karaktäristiska
drag. Livsåskådningen är densamma som vid slutet av
1880-talet: en naturvetenskaplig åskådning, absolut
gudlös, samt inom politiken en frisinnad antidemokrati.
Formen är alltjämt realistisk; fantasin kämpar alltjämt för
att komma fram men förgäves. Dess mer kommer den,
mot författarens vilja, fram i de naturvetenskapliga
studier vilka under denna tid mer och mer fullständigt
uppslukade Strindbergs intresse. Bland periodens verk må
blott nämnas Himmelrikets Nycklar och
Bandet
samt förarbetena till Svensk Natur.

Så kommer det stora omslaget. Omvändelsen
börjar. Den upptager helt hans nästa halvperiod, vilken
dock ej räcker ända till 1900 utan blott till och med
1898. Den innefattar verken Inferno, Legender,
Till Damaskus I—II, Advent
samt även Brott

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0470.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free