- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
480

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

idéerna eller skjuter dem i bakgrunden för att gå upp i
utarbetad individuell skönhetsnjutning. Hans diktning rör
sig på ett mellanområde: på idéernas dagsklara men ej
hägringsblånande område varifrån dessa skjuta rötter ner
i vetenskapens jord och höja blommande grenar upp i
skönhetsrymden; ett område som präglas av en viss
dubbelnatur, av en viss vacklan mellan drömmar och
resonemang, vadan det lätt kan bliva oartistiskt och blodlöst. Att
det hos Strindberg ofta blir det förra men så gott som
aldrig det senare sammanhänger med det utomordentligt
starka självbiografiska draget i hans dikt. Alla diktare
äro självbiografiska, de flesta (även en enstöring som
Ibsen) äro det i hög grad. Men det är dock sällsynt
att finna livets yttre och inre händelser så oerhört
talrikt och direkt speglade i dikten som fallet är hos
Strindberg. Visserligen arbetar hans diktning också med ett
mycket stort och mycket direkt material hämtat utifrån,
från andras liv; åtskilligt som hos honom kan te sig
självbiografiskt torde faktiskt icke eller blott i någon
viss skiftning vara det; men då vi känna hans eget liv
så väl och hans omgivnings så föga, tro vi det gärna
enbart vara fött ur hans egna livsrön, utan att tillbörligt
minnas den andra möjligheten. Man får ock minnas
att när Strindberg både upplever och dikteriskt skildrar
en händelse, så är det visst icke sagt att upplevelsen går
först och diktspeglingen sedan; ibland har bevisligen
tidsföljden varit den motsatta. Ty skillnaden mellan idé
och liv var alltid liten hos Strindberg. Han upplevde
sina idéer med oerhörd intensitet, och han efterlevde
dem långt samvetsgrannare, långt trofastare och långt
hänsynslösare än vad människor i allmänhet och diktare
i synnerhet bruka. Att hans yttre liv var så händelserikt
och skiftande sammanhängde därför på det närmaste
med den spännande och skiftningsrika karaktären hos
hans inre liv, hans idéliv.

Ja om något varit skiftande och ombytligt, så är det
väl Strindbergs idéliv. Just hans utomordenliga
känslighet för tidens strömningar, hans förmåga att ständigt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0480.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free