- Project Runeberg -  Det forna Göteborg. Biografiska och kulturhistoriska studier /
190

(1903) [MARC] Author: Hugo Fröding - Tema: Göteborg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Artisterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ner på spitsen af näsan ser ut som ett afhogget järnbläck
utan den naturliga Rundning, som genom millanfergen af
det vita och mörkaste bör uppkomma... Ögonen på
sned och för lång destance millan dem, den skoggfergen,
som utvisar valfvett öfver ögatt lagd för långt bordt mot
öratt... Håret mera likt små Tobaksrullar än hår ...
Högra armen för möcket bögder mitt på...»

Gesällen försvarade sig — sannolikt med en skrifvares
tillhjälp — bra nog, men härtill tog rådhusrätten ingen
hänsyn. En sådan auktoritet som ett lofligt målarämbete
kunde icke desavoueras, och den stackars mannen
förklarades vara med rätta underkänd.

Det första artistnamn af någon ryktbarhet, som från
den ifrågavarande tiden möter oss, torde vara Karl Johan
Beyer.

Af kurhessisk släkt föddes han i Göteborg 1780, var
någon kortare tid Limnells lärjunge vid konstakademien i
Stockholm men återvände till födelsestaden, där han 1808
var mästare och 1817—22 ålderman. Hans största
förtjänst var inrättandet af en ritskola och den uppfostrande
verksamhet han härigenom på det yngre släktet utöfvade.
Han målade den nya (segerlindska) teaterns dekorationer,
hvari professor Palmstedt, som 1842 såg dessa, fann god
kännedom af perspektiven, ledighet i utförandet och godt
val af färger, för att icke tala om samma teaters ridå, den
jag själf vid mitt första teaterbesök omkring 1850 fann till
den grad majestätisk, att jag till en början trodde den
utgöra hela skådespelet. Vidare var det äfven han, i
förening med Claes Godhe (f. 1788 f 1877, någon tid
akademielev, sedan målarmästare och slutligen vid åttiofem års
ålder universalarftagare efter gubben Janne Blom), som
prydde Frimurarlogens kungssal med svenska konungars
porträtt, hvilka samma dock sedermera lära slopats.
Glömmas må slutligen ej den till nyårsbalen på Bloms sal 1823
af Beyer målade transparang, som föreställde h. k. h.
kronprinsens hemfärd Öfver hafvet i en af fyra hästar dragen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 03:49:44 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hfdfgot/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free