- Project Runeberg -  Historiskt-geografiskt och statistiskt lexikon öfver Sverige / Andra Bandet. C-F /
326

(1859-1870) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjelie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Lomma. Fjelie kyrka är uppförd af tuktad
gråsten med huggen sandsten till
socklar, hörnstycken och omfattningar. Hon
är byggd i rundbågsstil; tornet har på
hvardera sidan en stor ljudöppning, som
uppbär två rundbågar. Kyrkans bägge
klockor äro anmärkningsvärda för sitt
vackra, harmoniska ljud. — Om
allmogens seder och bruk i denna socken
hemta vi ur »Svenskt
Konversations-Lexikon» följande : »Gillet efter den
döde kallas af allmogen Arede, CErede,
d. v. s. ära den döde. Till att åtfölja
liket bjudas alla inom byhemmet, men
till äredet eller gillet endast de, som
höra till laget. Detta lag hålles i sträng
helgd, utan afseende på slägtförhållande.
Dessa fester räcka vanligen 3 till 4
dagar, och så länge skiftas äfven
för-ningar, hvilka qvinnorna medhafva. På
sista festdagen intages en frukost, som
varar iuemot aftonen. Första
bröllopps-eller begrafnings-dagen ätes vid
middagen ingen annan mat, än som
gilleshuset består. (Rörande middagen, se
uppgiften för Lomma.) Sedan
middagen är slutad, framsättas på bordet
för-ningarne i den ordning, som hustrun,
hvilken haft förningen med sig, står i
närmare eller fjermare slägtförhållande
till de gifta eller till den aflidne.
Samma ordning iakttages äfven vid bordet
bland gästerna, hvarföre det ofta dröjer
V4 timma och deröfver, iuan män och
qvinnor hunnit ordna sig. En förning
utgöres af flera stora kakor af sött,
sy-radt och hvetebröd samt uppstaplade
födoämnen af många slags kötträtter
och nästan alltid ett par stekta grisar.
Ofvan eller omkring detta köttlager
ligger en krans af kringlor, trädda på ett
band, sedan gorå-, sand-, smör- och
små sockerbakelser, mandelmusslor m m.
Ett annat lika stort fat innehåller ris
gröt, och i ett tredje ligger en stor
sockerkaka. Förningarne kringdelas af
någon ibland de förnämsta gästerna vid
bordet, då äfven gröten skiftas med
knif och lägges på tallrikar, hvilka
se-dau gå omkring från man till man.
Af alla de slag förningarne innehålla,
måste gästerua taga för sig ett stycke.
Härigenom händer ock, att gästernas
tallrikar likna förningarna i uppstapling.
Sedan gillet är slutadt, erhåller hvar

och en qvinna hem med sig i sitt fat
ett stycke af de särskilda slagen.
Drycken vid gillet består i öl, hvilket
oafbrutet kringbjudes i stora silfverbägare
af dertill utsedda munskänkar, jemte
bränvin vid måltiderna, då en sup
oftast är tillräcklig för flera karlar.
Något omåttligt bruk af bränvin visar sig
hvarken vid den ena eller andra
dagens slut, och skulle någon i så fall
öfverskrida måttlighetens gräns, står ban
under värdarnas särskilda uppsigt. Allt
går sålunda mycket stilla och
ordentligt till. — Vid äredet hålla sig den
efterlefvande maken och de fullvuxna
barnen afsides i en kammare och svuas
icke till ibland gästerna, hvarken under
eller imellan måltiderna. — Vid brölr
loppstillfällen dansas mellan
måltiderna, mest af ungdom; men sedan
aftonmåltiden på första dagen omkring
klockan 11 eller 12 på natten är
slutad med bön och sång, och talmannen
gjort inbjudningen till följande dagen
samt alla uppstigit från sina platser,
träder ban fram och tager först bruden
vid handen samt för henne, med sång,
till sängkammar-rummet, och derefter
brudgummen på samma sätt. Sedan
brudparet lagt sig, inträda gästerna för
att taga afsked af dem, då karlarne
lemna till brudparet en gåfva
(»brudskänk») i penningar, efter råd och
förmögenhet. Ät spelmännen uppbäres,
under musik, penuiugar på tallrik af
gästerna vid hvarje slutad aftonmåltid.
Gilleslaget delas vanligen andra
bröl-loppsdagen på eftermiddagen, då
brudparet tager brudgummens slägt och
gäster med sig och till sig i sin nya
bostad, men de öfriga qvarstanna i
bröl-loppshuset. De spelmän, brudgummen
haft med sig dit, åtfölja nu äfven. —
Klädseln hos så väl mau- som
qvinno-könet består uti mörkblåa hemväfda
tyger. De förmögnare hålla sig
dessutom klädeskläder af samma färg.
Mankönet kläder sig uti långbyxor, väst
och korttröja, hvaruti sitta kullriga
silf-verknappar. Männerna bära stundom
hatt med smalt skygge; de gamla
hafva dock ännu qvar sin låga, kullriga
hatt, med bredt brätte; en rund, blå
mössa, med liten skärm uti, har likväl
redan blifvit vanlig. Qviufolkens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:47:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hgsl/2/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free